|

معماری پست مدرن

معماری پست مدرن

معماری پست مدرن جنبشی در قرن بیستم است که با نگاهی التقاطی و بعضا هتاک به سبک های کلاسیک و مدرن سعی دارد آثار معماری منحصر به فردی ایجاد کند که شباهتی به آثار گذشته نداشته باشند. برخی از بحث برانگیزترین، خاص ترین و به یادماندنی ترین بناهای جهان از دل جنبش معماری پست مدرن بیرون آمده اند. در این مقاله به بررسی تاریخچه و ویژگی های این سبک خواهیم پرداخت.

تاریخچه معماری پست مدرن

پست مدرنیسم در دهه های 1960 و 70 میلادی به عنوان واکنشی انتقادی به معماری مدرن میانه قرن بیستم به وجود آمد. در حالی که مدرنیسم به نظم و سادگی اعتقاد داشت، پست مدرنیسم از پیچیدگی و تناقض استقبال می کرد.

موفق ترین ساختمان های پست مدرن با ، شوخ طبعی، شخصیت و برداشتی کنایه آمیز از عناصر و جنبش های معماری گذشته حکایت دارند و از زیبایی متعارف و تصوراتی که باعث ایجاد سلیقه می شود، دوری می کنند. با استفاده از خلاصه ای از سبک های متفاوت، ساختمان های پست مدرن می توانند برای افراد ناآگاه، چالش برانگیز باشند.

پست مدرنیسم در اوج شکوفایی اقتصادی دهه 1980 شکوفا شد و تا دهه 1990 ادامه یافت. این سبک ابتدا در امریکا و سپس در بخش هایی از اروپا، ژاپن ، و استرالیا گسترش پیدا کرد. پست مدرنیسم اکنون نیز بر معماری معاصر اثر می گذارد.

معماری مدرن

 

خصوصیات اصلی معماری پست مدرن

هر یک از آثار معماری پست مدرن دارای صفات منحصر به فرد است و مشکل می توان عناصر مشترکی در میان این آثار پیدا کرد. اما اکثر ساختمان های پست مدرن با ترکیبی از رویکردهای زیر ساخته شده اند:

  • تلفیقی از سبک ها و دوره های معماری
  • اشکال مجسمه سازی
  • استفاده از رنگ های روشن، گاهی اوقات به شکل کاشی و سرامیک یا شیشه های رنگی
  • استفاده آزادانه از جزئیات تزئینی کلاسیک برگرفته از جنبش های معماری گذشته که اغلب به روش های نامتعارف با یکدیگر مطابقت دارند
  • استفاده از انتزاع
  • بازیگوشی، شوخ طبعی و کنایه
  • ساختارشکنی با نادیده گرفتن کدهای جزمی مدرنیسم

معماری پست مدرن

 

معماران و آثار برجسته پست مدرن

ساختمان پورتلند ، که توسط معمار فقید مایکل گریوز طراحی شده است ، یک ساختمان اداری شهرداری در پورتلند ، اورگان است که با استفاده غیرمعمول از رنگ ، مواد سطحی و تزئینات تزئینی موج خود را در هنگام افتتاح در سال 1982 ایجاد کرد.

خانه Vanna Venturi در Chestnut Hill ، فیلادلفیا در سال 1964 توسط معماران رابرت ونتوری و دنیس اسکات براون تکمیل شد. این خانه که برای مادر ونتوری ساخته شده است با مقیاس غیر متعارف و سقف شیروانی شکسته، یکی از اولین آثار شناخته شده معماری پست مدرن است. این معمار در جایی نوشته است: «من عناصری را دوست دارم که ترکیبی باشند تا خالص ، سازشکارانه به جای واضح ، تحریف شده و نه سرراست.«

Neue Staatsgalerie در اشتوتگارت آلمان پس از پنج سال ساخت در سال 1984 افتتاح شد. این بنا توسط جیمز استرلینگ، مایکل ویلفورد و همکاران طراحی شده است و مجموعه ای از هنرهای مدرن قرن بیستم را در خود جای داده است.

m16

مقر ساختمان سرویس مخفی اطلاعات (SIS) یا ساختمان M16 در لندن ، که در سال 1994 تکمیل شد ، به دست تری فارل و شرکا طراحی شده است. طراحی عجیب و غریب این ساختمان، از دهه 1930 نیروگاه های صنعتی انگلیس تا معابد مایان و آزتک الهام گرفته است.

مرکز پمپیدو که در دهه 1970 با هیاهو و جنجال زیادی در پاریس ایجاد شد، هم اکنون یکی از اصلی ترین جاذبه های این شهر است. این موزه هنر معاصر که توسط معماران Renzo Piano و Richard Rogers طراحی شده است ، ساختمانی پست مدرن است که عناصر عملکردی آن، از جمله لوله کشی و آسانسورش ، به وضوح به بیرون منتقل می شوند تا فضای داخلی و هنری را برای افراد و مردم ایجاد کنند. ناهنجاری رنگارنگی که در قلب پاریس هوسماننی پرافتخار قرن نوزدهم جای گرفته است ، حتی امروز نیز آن را بسیار جالب تر می کند.

همچنین معمار فرانک گری به لطف ساختمان های دارای امضا مانند تالار کنسرت والت دیسنی در لس آنجلس که بین سال های 1999 تا 2003 ساخته شده است ، یک استاد پست مدرن محسوب می شود.

سنگ گرانیت مشکی یکی از محبوب ترین متریال های مورد استفاده در ساختمان های امروزی است. یکی از بهترین انواع این سنگ طبیعی در ایران، سنگ گرانیت نطنز است که در کارخانه سنگ سروش به شکل های گوناگون فرآوری می شود. از پرکاربرد ترین انواع این محصول می توان به گرانیت فلیم و گرانیت سابیده اشاره کرد.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *