|

خط تولید سنگ گرانیت مشکی

خط تولید سنگ گرانیت مشکی

در این مقاله قصد داریم به توضیح آنچه در کارخانه سنگ گرانیت مشکی سروش می گذرد نگاهی اجمالی بیندازیم و ببینیم سنگ گرانیت مشکی، از دل معادن تا مهیا شدن برای استفاده در ساختمان ها چه مراحلی را پشت سر می گذارد.

مجموعه سنگ سروش جزء معدود شرکت هایی است که برای استخراج سنگ ها از مواد انفجاری استفاده نمی کند؛ بلکه به وسیله دستگاه های مخصوص، سنگ را به صورت قالب های مکعب مستطیلی شکل، از هر طرف می برد و از دل معدن خارج می نماید. گرانیت های سیاهی که در بازار با برند سنگ گرانیت سوران عرضه می شوند محصول کارخانه سروش هستند.

این سنگ ها از معادن لاگهر اصفهان استخراج می شوند و به خاطر انواع پرداخت هایی که در کارخانه روی آن ها انجام می گیرد، جزء بهترین گرانیت های مشکی موجود در بازار هستند.

کوپ های اولیه وارد شده به کارخانه در حدود 20 تا 30 تن وزن دارند. در ادامه به توضیح فرآیند تولید گرانیت مشکی در کارخانه و دستگاه های مورد استفاده برای فرآوری آن می پردازیم.

دستگاه قلّه بُر

کوپ های سنگ پس از ورود به کارخانه به وسیله واگن وارد دستگاه قله بر می شوند. قله بر دستگاهی است که کوپ ها را با توجه به غده ها و ترک هایشان برش می زند و آن ها را به پلاک هایی با ضخامت 2، 3 و 4 سانتی متر و عرض های متفاوت تا عرض 80 سانتی متر تبدیل می کند. هر کدام از دستگاه های قله بر کارخانه سروش بین 18 تا 30 دیسک دارند و با دقت و قدرت بسیار بالایی سنگ ها را برش می زنند. نکته حائز اهمیت در مورد این دستگاه ها گونیا بودن آن هاست. دستگاه های قله بر کارخانه سنگ سروش جزء معدود دستگاه هایی است که کوپ ها را به صورت گونیا شده می بُرد و به همه آن ها ضخامت یکسان می بخشد.

دستگاه قلّه بُر

پرداخت فلیم

پیش از این در مقالات دیگر وبسایت درباره انواع روش های فرآوری سنگ توضیح دادیم. درصد بیشتری از تولیدات کارخانه سنگ سروش با فینیشینگ های فلیم و سابیده انجام می شوند؛ چرا که معمولا متقاضیان این دو نوع پرداخت بیشتر هستند.

سنگ ها پس از خروج از دستگاه قله بر، بر حسب سفارش مشتری ممکن است به پرداخت فلیم نیاز داشته باشند. دستگاه فلیم شعله متمرکزی دارد که کانی های سطح سنگ را می سوزاند و به آن بافتی زبر می دهد. بافت زبری که دستگاه فلیم بر سطح سنگ ایجاد می کند معولا آن را برای استفاده در کف پارکینگ ها ونمای ساختمان ها مناسب می سازد.

دستگاه های فلیم در دو نوع فلیم تایل و فلیم اسلب وجود دارند.

پرداخت فلیم

دستگاه طولی بُر و دستگاه کلّه بُر

پلاک هایی با عرض کمتر از 60 سنتی متر، پس از پرداخت فلیم وارد دستگاه طولی بر می شوند تا مطابق اندازه دلخواه برش طولی بخورند. برخی از مشتری ها محصول را در همین مرحله، یعنی قبل از ورود به دستگاه کله بر خریداری می کنند.

پس از برش خوردن در طولی بر، سنگ ها برای برش عرضی وارد دستگاه کله بر می شوند تا با عرض دلخواه بریده شوند.

دستگاه پولیش (ساب)

سنگ ها پس از گذراندن مراحل فوق وارد دستگاه پولیش می شوند. سنگ ها برای کاهش زبری و خشونت سطح و یا برای رسیدن به ابعاد دلخواه سابیده می شوند و  پس از سابیدن شدن خاصیت ضد لغزش پیدا می کنند. سنگ های سابیده شده عمدتا برای استفاده در محیط های خارجی انتخاب می شوند و انعکاسی آینه وار دارند.

کارخانه سنگ سروش دارای دو نوع دستگاه ساب است. یکی ساب تایل و دیگری ساب اسلب. ساب تایل برای سابیدن پلاک هایی با عرض کمتر از 60 سانتی متر است. برای پلاک های با عرض بالاتر از 60 سانتی متر از دستگاه ساب اسلب استفاده می شود.

دستگاه پولیش

سنگ گرانیت نطنز بسیار خوب ساب می خورد و پس از خروج از دستگاه پولیش رنگی تیره تر و سطحی براق تر پیدا می کند.

برای برخی از سفارشات سنگ ها پس از سابیده شدن مجددا وارد دستگاه طولی بر و کله بر می شوند تا با دقت بیشتری گونیا شوند و برش بخورند.

همان طور که قبلا بیان شد بخش اعظم تولیدات کارخانه سنگ سروش با فینیشینگ های فلیم و سابیده انجام می شوند؛ چرا که معمولا متقاضیان این دو نوع پرداخت بیشتر هستند. در مقالات دیگر به سایر دستگاه های مورد استفاده در کارخانه پرداخته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *