|

روشهای نصب کفپوش سنگ

بهترین روش نصب سنگ

مهمترین عامل پس از انتخاب سنگ مناسب برای کفپوش، زیرسازی استاندارد و اصولی است. در صورت عدم زیرسازی مناسب به مرور زمان نشست زمین باعث ناهموار شدن سطح و شکسته شدن سنگ‌ها می‌شود. لذا لازم است پیش از شروع عملیات کف‌سازی از زیرسازی اصولی محل مورد نظر اطمینان حاصل فرمایید. نصب کفپوش سنگ را که فرش کردن می‌نامند؛ از لحاظ فاصله‌ی بین قطعات سنگ که به آن  بند می‌گویند به دو دسته‌ی کلی بند جفت (عکس شماره‌ی ۱) و  بنددار (عکس شماره‌ی ۲) می‌توان تقسیم بندی و اجرا کرد. 

نصب کفپوش
عکس شماره 1 – بند جفت

 

نصب سنگ کف
عکس شماره 2 – بنددار

 

بند بین قطعات را معمولا در حد ضخامت ریسمان کار در نظر می‌گیرند. لازم به ذکر است اسپیسرهای پلاستیکی با ضخامت‌های مختلف نیز برای حفظ یکسان بودن انداز‌ه‌ی بندها قابل اسفاده می‌باشد.

از آن‌جائی که در روش بند جفت، بندکشی کف بسیار مشکل است، برای اجرای این روش در پرداخت‌های با سطح غیر سابیده محصولات سنگ سروش (انواع کات‌ها، فلیم، چرمی، اسکرچ، کتان و …) حتما باید از خمیر بندکشی استفاده کرد که این‌کار دقت بیشتری را می‌طلبد. این روش مخصوصا در مواقعی کاربرد دارد که سنگ، بسیار یک دست بوده و آنچنان با دقت برش خورده‌اند که اگر نصاب مهارت کافی داشته باشد، بعد از اتمام کار فضا‌ی به‌هم پیوسته بدون کمترین درز، زیبائی، شکوه و وسعت خاصی را به ذهن متبادر می‌کند. از آن‌جا که در این روش کمترین درز ممکن وجود دارد، اگر در نظافت دقت لازم صورت گیرد هرگز با بندهای چرک و سیاه مواجه نخواهیم شد. لازم به ذکر است زمان مناسب برای بندکشی، ارتباط مستقیمی با میزان دمای محیط و فصل سال دارد. معمولا بندکشی با فاصله‌ی یک تا سه روز بعد نصب صورت می‌گیرد. نکته مهم آنست که تا قبل از بندکشی کف، حتی‌الامکان باید از تردد بر کف اجرا شده خودداری کرد. در غیر این‌صورت ممکن است قطعات کفپوش سنگ دچار لقی گردند. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تنوع محصولات ساختمانی، از خمیر بندکشی  با تنوع رنگ برای بندکشی سنگ، کاشی، سرامیک و… استفاده می‌شود و جایگزین مناسبی برای روش‌های قدیمی مثل دوغاب می باشد.

 برای بندکشی بندهای جفت ابتدا سطح و درز مورد نظر را می‌‌بایست خشک کرده و اطراف بندها را با چسب کاغذی کاملا پوشانیده (عکس شماره‌ی 3)  و با استفاده از نازل مناسب اقدام به بندکشی کرد (عکس شماره‌ی 4) و پس از بندکشی و قبل از جداکردن چسب‌ها آثار باقی مانده را توسط دستمال جاذب مناسب از روی سطح سنگ پاک نمایید.

نصب سنگ گرانیت

بهترین روش نصب سنگ

برای بندکشی بندهای باز نیز همانند روش قبل ابتدا سطح و درز مورد نظر را می‌‌بایست خشک کرده و اطراف بندها را با چسب کاغذی کاملا پوشانیده و با استفاده از کاردک بندکشی و یا همچنین نازل مناسب  اقدام به بندکشی کرد و مجددا پس از بندکشی و قبل از جداکردن چسب‌ها آثار باقی مانده را توسط دستمال جاذب مناسب از روی سطح سنگ پاک نمایید.

(این روش‌های بندکشی برای پرداخت‌های مضرس مجموعه‌ی سنگ سروش (انواع کات‌ها، فلیم، چرمی، اسکرچ، کتان و …) تاکید می شود و در پرداخت‌های صیقلی (سابیده، سابیده رنگی، هوند و هوند رنگی) نیز توصیه می‌شود از این روش  استفاده شود)

سنگ کالای گران بهایی است که به ساختمان اعتبار و ارزش افزوده قابل توجهی می‌بخشد. با توجه به طیف گسترده‌ای که سنگ ها دارند؛ می‌توان از آن ها در هر قسمت از ساختمان، از نما گرفته تا روشویی ، آب‌نماهای تزیینی و… استفاده کرد و به ساختمان جان تازه‌ای بخشید. اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب و ماندگار، رعایت دو نکته بیش از هرچیز اهمیت دارد

۱) انتخاب سنگ متناسب با کاربردش

2) انتخاب درست روش نصب سنگ

مورد اول مستلزم شناخت کافی از سنگ است که می‌توان آن را با مطالعه و کسب تجربه‌ی زیاد به‌دست آورد. در غیر این صورت قبل از خرید سنگ می‌توان با کارشناسان خبره ما در مجموعه‌ی سنگ سروش مشورت کرد و مورد دوم نیز مستلزم استفاده از تیم‌های حرفه‌ای نصاب سنگ و یا استفاده از نظرات کارشناسان فنی این مجموعه می‌باشد. که در ادامه به چند روش نصب سنگ نما اشاره می‌کنیم.

روش‌های نصب سنگ نما و پله

  1. ملات سیمانی
  2. اسکوپ سنگو پیچ و رولپلاک سنگ
  3. نصب خشک سنگ
  4. چسب سنگ

نکات نگهداری سنگ گرانیت سروش حین و پس از نصب:

  • به هیچ عنوان از نخاله و مواد نامرغوب در دوغاب استفاده نکیند.
  • عدم استفاده از آب فاضلاب
  • از پاشیدن سیمان خشک برای تسریع درسفت شدن ملات ( به اصطلاح خود را بگیرد ) پیشگیری کنید.
  • اختلاط صحیح نسبت ماسه به سیمان ( که در انواع سیمان و برای سطوح مختلف فرق می‌کند )
  • عدم دوغاب‌ریزی یا بندکشی در دمای پایین، برای پیشگیری از یخ زدگی آن
  • تمامی پلاک‌ها باید اسکوپ شوند
  • عدم وجود گچ در پشت سنگ به منظور پیشگیری از بادکردن گچ پس از دوغاب‌ریزی و کنده شدن سنگ از جای خود
  • اطمینان از شاقولی سنگ به منظور پیشگیری از تبله کردن سنگ و ترک خوردنش
  • اطمینان از تمیز بودن پشت سنگ از هرگونه آلودگی ، چربی و حتی گرد و غبار ناشی از فرزکاری سنگ و…
  • ترجیحا سطح سنگ‌های نصب شده را بوسیله پوشش‌های نایلونی پوشانیده و سپس اقدام به نصب سنگ در ردیف‌های بعدی کنید
  • حین نصب به محض ریختن مواد سیمانی و یا گچی پیش از خشک شدن سطح سنگ را فورا با آب شرب بشویید
  • در صورت استفاده از چسب ۱۲۳ سطح آغشته به اسپری را با دستمال مرطوب یا ماده‌ی حلال تمیز کنید.
  • در پایان عملیات اجرا تمامی قسمت‌هایی که از سنگ گرانیت استفاده شده را با آب شرب بشویید.
  • پیش از استفاده از هرگونه پوشش‌های نانو، اپوکسی و غیره حتما با کارشناسان مجموعه سنگ سروش مشورت کنید.
  •  

دستورالعمل تخلیه و نگهداری سنگ پیش از نصب

1: بهتر است قبل از خرید سنگ و ارسال آن، مکان مناسبی را در نظر بگیرید که در فرایند ساخت و ساز، سنگ‌ها کمترین جا به جایی را داشته باشند.

2: در صورت نگهداری سنگ‌ها برای مدت زمان طولانی بهتر است مکان سرپوشیده‌ایی عاری از هرگونه مواد و مصالح ساختمانی مانند سیمان، گچ، و… برای این کار در نظر گرفته شود و یا حتما روی سنگ‌ها با نایلون یا برزنت پوشانده شود.

3:  از خواباندن سنگ ها بر روی هم اکیدا خودداری کرده و بهتر است سنگ‌ها بر روی یکی از لبه‌ها حداکثر با شیب ۲۰ درجه به دیوار تکیه داده شود.

4: همیشه سمت پرداخت‌شده‌ی سنگ‌هایی با  سطح صیقلی روی هم قرار بگیرد تا سطوح پرداخت شده دچار آسیب نگردد.

5: برای تخلیه و نگهداری اسلب و شمش حتما باید از جرثقیل و یا لیفتراک استفاده شود و پس از تخلیه، با استفاده از خرک‌ها یا پالت‌های مناسب در محل نگهداری گردد.

6: هنگام استفاده از جرثقیل از بلند کردن پالت با تسمه اجتناب کرده و حتما با استفاده از شاخک‌ اقدام به تخلیه پالت کنید.

7: مستدعیست؛ در صورت وجود هرگونه مغایرت کمی و کیفی بین سنگ‌های ارسالی و فاکتور مراتب را به اطلاع واحد فروش مجموعه سنگ سروش رسانده تا نسبت به حل مشکل اقدامات لازم را بعمل آورد. لازم به ذکر است تا زمان تعیین تکلیف، سنگ‌های ارسالی نزد شما دوست گرامی به صورت امانت بوده و مسئولیت نگهداری به عهده شما می‌باشد.

8: با توجه به اینکه سنگ‌های ارسالی به صورت صحیح و سالم بارگیری و تحویل راننده می‌شود. در صورت معیوب شدن سنگ‌ها حین حمل و نقل یا تخلیه هیچ مسئولیتی متوجه فروشنده نخواهد بود.

 

یادآور می‌گردد در صورت بروز هرگونه مشکلی در روند خرید تا نصب سنگ‌های خریداری شده کارشناسان این مجموعه‌ی آماده پاسخگویی و رفع مشکل شما عزیزان می باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *