|

سنگ گرانیت نطنز

سنگ گرانیت نطنز

فهرست عناوین

سنگ گرانیت نطنز نوعی سنگ خارا و حاصل انجماد ماگما است. این سنگ از معادن موجود در شهر نطنز در کوهپایه‌های شمال استان اصفهان و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال شرق شهر اصفهان استخراج می‌شود. از دیرباز استفاده از سنگ در این منطقه کوهستانی مرسوم بوده است بطوریکه دارای جاذبه های گردشگری فراوان و ۱۸۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی است که از میان آنها ۱۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

یکی از ویژگی های مهم شهرستان نطنز وجود ذخایر و معادن با ارزش سنگ در این ناحیه است. سنگ گرانیت نطنز از مرغوب ترین انواع سنگ گرانیت در کشور است. در میان معادن شهرستان نطنز، معادن شفق و لاگهر جزو مهم‌ترین و قدیمی ترین معادن سنگ گرانیت مشکی در ایران به شمار می‌آیند. این دو معدن نزدیک به سه دهه است که به بهره برداری رسیده‌اند.

معدن شفق

در طی این سال ها معدن شفق به عنوان بزرگترین ذخیره سنگ گرانیت نطنز در مجموعه معادن نطنز در حال بهره برداری است و با استفاده از روش های نوین استخراج به یکی از مدرن ترین معادن سنگ گرانیت نطنز در کشور تبدیل شده است. این معدن توان تولیدی سالانه 150.000 تن سنگ گرانیت نطنز  سفید و مشکی را داراست.

معدن گرانیت نطنز

 

معدن لاگهر

معدن گرانیت مشکی لاگهر که در سال 1375 به بهره برداری رسیده است، سالیانه بالغ بر 70.000 تن سنگ گرانیت مشکی نطنز استخراج می شود. گرانیت های معدن لاگهر یکی از مرغوب ترین سنگ های گرانیت مشکی در کشور به حساب می آیند.

معدن گرانیت مشکی نطنز با استفاده از ماشین آلات به روز و متنوع و همچنین به یاری نیروهای متخصص توانسته است در این سال ها میزان بهره وری در استخراج را به مقدار چشمگیری افزایش دهد.

آنالیز سنگ گرانیت مشکی نطنز

 

 سنگ گرانیت نطنز از دوام و استحکام فوق العاده بالا، ساب پذیری بالا و نفوذ پذیری بسیار کم  برخوردار است و در برابر گرما و سرمای شدید از جمله‌ی مقاوم ترین سنگ‌های موجود است. سنگ گرانیت در رنگ‌های متفاوتی از جمله سفید، قرمز، سبز و … نیز یافت میشود، اما گرانیت سوران (استخراج شده از معدن لاگهر) فقط به رنگ مشکی در بازار موجود است.

معدن سنگ گرانیت

ویژگیهای سنگ گرانیت نطنز

1 / جذب آب پایین

جذب آب پایین یک ویژگی فوق العاده است که هم در طراحی دکوراسیون داخلی و هم برای استفاده در فضای بیرونی به آن توجه بسیاری می‌شود، در هر مکانی بخش‌هایی وجود دارد که در برابر مستقیم آب و مایعات قرار خواهد داشت، این ویژگی موجب میشود که سنگ گرانیت مشکی نطنز برای استفاده در مکانهایی مانند سرویس بهداشتی، آشپزخانه و یا فضاهای بیرونی مناسب باشد.

2 / مقاوم در برابر مواد اسیدی و شیمیایی

گرانیت جزو سنگ‌های‌آذرین با دوام بسیار عالی است. گفته‌ شده طبق آنالیز ASTM خواص شیمیایی و فیزیکی این سنگ سبب عدم آسیب در مقابل مواد اسیدی و شیمیایی میباشد. در نتیجه این مزیت فوق‌العاده، استفاده از سنگ را در مناطقی که در معرض آسیب‌های شیمیایی و اسیدی قرار دارند (مانند آزمایشگاه) مناسب کرده است و همچنین بارش باران‌های اسیدی هیچ تاثیری بر گرانیت مشکی نطنز نخواهد داشت.

3 / مقاوم در برابر حرارت و آتش

این سنگ حاصل انجماد ماگما بوده و در فرایند تولید، گرمای بسیاری را تحمل کرده و مستحکم شده که در حال حاضر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای استفاده در مناطقی است که ممکن است در معرض حرارت و حتی آتش سوزی قرار بگیرند. توصیه ما به شما توجه به این قابلیت در استفاده و کاربرد سنگ در ساختمان میباشد.

4 / عدم جذب گرد و غبار و آلودگی

همان‌طور که پیشتر گفتیم سنگ گرانیت (به ویژه سنگ گرانیت مشکی نطنز) تخلخل کمی دارد. کم بودن منافذ در سنگ مزیتهایی را در کاربرد و استفاده از آن ایجاد میکند. که یکی از مهمترین آنها جذب پایین آلودگی و غبار می‌باشد. با استفاده از سنگ گرانیت مشکی نطنز هم می‌توان از زیبایی آن بهره‌گیری کرد و هم می‌توان از خواص کیفی منحصر به فردش نهایت استفاده را برد. 

مشکی نطنز

 

موارد استفاده از سنگ گرانیت نطنز

سنگ گرانیت نطنز در برابر آب و حرارت، مقاوم  و به راحتی قابل شست‌و‌‌شو است. از این رو مهم نیست برای چه پروژه‌ای از آن استفاده می‌کنید؛ گرانیت نطنز در تمام طول پروژه و در هر دمایی قابل نگهداری خواهد بود.

 استفاده از سنگ گرانیت مشکی نطنز در فضاهای داخلی و یا خارجی ساختمان می‌‌تواند فضایی متمایز خلق کند. بسیاری از صاحبان خانه‌های لوکس تمایل دارند که حتی شده در بخشی از آشپزخانه و یا حمام از سنگ گرانیت نطنز استفاده کنند. این کار جلوه‌ای قابل توجه به فضای خانه می‌دهد. وقتی سطح گرانیت مشکی نطنز ، نور خورشید را منعکس می‌کند جلوه‌ای بسیار جذاب به جا می‌گذارد.

دلیل بسیار مهم دیگر برای استفاده از سنگ گرانیت نطنز در آشپزخانه این است که این سنگ می‌تواند مکمل خوبی برای سایر المان‌های آشپزخانه مثل کابینت،کف و سینک باشد. اگر قصد بازسازی یک آشپزخانه را دارید، حتی رنگ و بافت المان‌های‌ دیگر چندان مهم نیست چرا که مشکی با هر رنگی به خوبی هماهنگ می شود. این رنگ می تواند هر رنگی را در کنار خود برجسته کند. اما اگر در حال ساخت آشپزخانه‌ای تازه هستید، سنگ گرانیت نطنز کنتراست خوبی با کابینت‌های رنگ روشن ایجاد می‌کند.

علاوه بر مواردی که اشاره شد سنگ گرانیت نطنز را می‌توان در محیط‌هایی چون آشپزخانه و آزمایشگاه نیز استفاده کرد. چرا که سنگ گرانیت نطنز خاصیت آنتی‌باکتریال داشته و می‌تواند از تجمع آلودگی از جمله میکروب‌ها، قارچ‌ها و… جلوگیری کند. همچنین این سنگ در برابر مواد شیمیایی مقاوم است و احتمال خوردگی و تغییر رنگ در آن بسیار پایین است.

سطوح شیب‌دار و پیاده‌روها نیز از جمله مواردی هستند که برای پوشش دادن آنها می‌شود از سنگ گرانیت نطنز استفاده کرد.

سنگ گرانیت مشکی نطنز

 

تنوع در فرآوری

سنگ گرانیت نطنز علاوه بر خاصیت تطبیق‌پذیری شگفت‌انگیزی که دارد، از نظر پرداخت نیز بسیار گوناگون است. گرانیت‌های مشکی نطنز بسیار خوب ساب می‌خورند و با انواع فینیشینگ‌ها، تعداد گزینه‌های شما را برای استفاده در فضا بیشتر می‌کنند. کارخانه سنگ سروش با توانی که به واسطه استفاده از ابزارهای متنوع فرآوری دارد 26 نوع پرداخت برای سنگ گرانیت مشکی نطنز به وجود آورده است. این پرداخت‌ها عبارت اند از:

سابیده، سابیده رنگی، هوند، هوند رنگی، فلیم، فلیم چرمی، فلیم رنگی،  سندبلاست رنگی، اسکرچ، اسکرچ رنگی، اسکرچ سندبلاست شده، بوش‌همر، کات سابیده، کات فلیم، کات‌همر، کات بروکن، کات رنگی، کات مورب، کات نامنظم، کات نامنظم سندبلاست شده، کات بوشهمر، دیاموند، کتان، کتان رنگی، کات بروکن سندبلاست و کوبیک تامبل توضیحات بیشتر درباره هر کدام از این روش‌ها را می‌توانید در مقاله انواع روش‌های فرآوری سنگ بخوانید.

به طور کلی گرانیت نطنز از اولین مراحل فرآیند تولید سنگ گرفته تا جزئی‌ترین پرداخت‌هایی که در کارخانه روی آن انجام می‌شود، سنگ بی‌همتایی است. گرانیت نطنز، متریال اعتبار است و استفاده از آن حتی در بخش کوچکی از خانه یا محل کار، نمایانگر وقار و کیفیت است.

گرانیت نطنز

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ گرانیت نطنز

سایز

واضح است که سنگ‌های بزرگ‌تر قیمت گران‌تر و سنگ‌های کوچک‌تر قیمت کمتری دارند. از این‌رو استفاده‌کردن از سنگ‌هایی با سایز  بزرگ‌تر به معنای پرداخت هزینه‌ی بیشتر خواهد بود. همچنین شما میتوانید سایز را متناسب با کاربردی که مد نظرتان است سفارش‌سازی کنید. در چنین شرایطی هزینه‌ی پرداختی کمی متفاوت می‌شود.

ضخامت

سنگ گرانیت نطنز با توجه به نوع کاربرد در سایزها و ضخامت های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. بطور مثال ضخامتی که برای سنگ پله مورد استفاده قرار میگیرد با سایزی که در کف و نمای ساختمان و یا حتی بعنوان شمش مورد استفاده قرار میگیرد متفاوت خواهد بود.

بطور کل ضخامت سنگ گرانیت نطنز تاثیر بسزایی بر قیمت نهایی سنگ دارد. معمولا سنگ‌های اسلب و با ضخامت بیشتر قیمت بالاتری نسبت به سنگ هایی با سایز کوچک‌تر دارند.

سورت

سورت به معنای درجه‌بندی سنگ یا طبقه‌بندی بر اساس تم، بافت و رنگ می‌باشد. هرچه سنگی با کیفیت بیشتری برش خورده و صیقل‌کاری شده باشد گران‌تر خواهد بود. این درحالیست که سنگ گرانیت نطنز تک سورت بوده و باعث آرامش خیال مشتری به لحاظ خرید سنگ میشود که سنگی با یک تم و سورت را از مجموعه سروش خریداری خواهد نمود . 

کیفیت

کیفیت سنگ و گونیا بودن نیز از جمله عواملی است که قیمت‌نهایی گرانیت مشکی نطنز را تعیین می‌کند.

لازم به ذکر است که سنگ گرانیت نطنز در دسته سنگ‌های ارزان جای نمی‌گیرد. اما از آنجا که هیچ ارزانی یا گرانی بی‌دلیل و علت نیست. باید گفته شود این نوع سنگ جزو متریال با کیفیت بوده و از زیبایی منحصر به فردی نیز برخوردار است. علت تفاوت قیمت و درجه بندی سنگ گرانیت نطنز بر درجه 1 و یا درجه 2 به سبب وجود خطهای سفید و غده های کمرنگ در سنگ میباشد. اگر سنگ گرانیت نطنز پاک و یکدست باشد با عنوان درجه یک و اگر دارای خطوط سفید و غده باشد با عنوان درجه دو به بازار عرضه میشود.

گرانیت مشکی نطنز

سنگ گرانیت نطنز را در چه ابعادی برش میدهند؟

ابعاد عرض 40، 60 و 80 طولی و ابعاد 30 * 30، 40 * 40، 60 * 60 و 80 * 80 از جمله ابعادی هستند که این سنگ را در قالب آن‌ها برش می‌دهند. در ضمن ابعاد بزرگ‌تر (مثل اسلب) و ابعاد سفارشی مدنظر مشتری نیز قابل عرضه است.

نتیجه گیری

خوشبختانه در کشوری زندگی میکنیم که از نظر وجود معادن سنگ گرانیت غنی است. این سنگ در کشور ما تولید و استحصال شده و به دست مشتری می‌رسد. بنابراین قیمت آن نسبت به سنگ‌های وارداتی کمتر بوده و این یک مزیت عالی قلمداد می‌شود. چرا که سنگ گرانیت (به ویژه سنگ گرانیت نطنز) هم دوام و استحکام خوبی داشته و هم از زیبایی قابل توجهی برخوردار است و می‌تواند خیل کثیری از نیازهای ساختمانی را برآورده سازد. در مجموعه‌ی سنگ سروش یکی از مرغوب‌ترین سنگ‌های گرانیت مشکی نطنز (سنگ سوران، استحصال شده از معدن لاگهر) فرآوری شده و در اختیار خریداران قرار می‌گیرد که با توجه به کیفیت ذاتی سنگ و کیفیت فرایند فرآوری، قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز دارد. در این مقاله از سنگ گرانیت نطنز گفته شده است. امید است که این مطلب برای شما جالب و کاربردی بوده باشد.

4 پاسخ

  1. زیبایی سنگهای شما وسوسه انگیزه ، کاش قیمتهارو هم میزاشتید تا بتونیم با آگاهی بیشتری برای خرید تماس بگیریم

    1. قیمت سنگ گرانیت نطنز با توجه به ابعاد مد نظر شما و فینیشینگ انتخابی شما متفاوت خواهد بود ، علت اینکه قیمت در سیستم درج نشده همین موضوع هست، چنانچه تمایل به خرید دارید میتونید با شماره هایی که در وبسایت قرار دادیم تماس بگیرید تا کارشناسان جموعه شما رو راهنمایی کنند.

      سپاس

    1. سلام
      متاسفانه متوجه منظور شما نشدیم ، اگر امکان داره برای فینشینگ مد نظرتون با مجموعه تماس بگیرید لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *