نمایشگاه‌های تخصصی می‌توانند کمک بسزایی به شناخت بیشتر مسئولان، متخصصان و فعالان آن حوزه از آخرین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی کنند. نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان نیز از این امر جدا نیست و می‌تواند به پیشرفت این صنعت کمک شایانی کند.

?از مزایای این نمایشگاه‌ها می‌توان به معرفی سنگ‌های تازه کشف‌شده یعنی سنگ‌های کمیاب ازنظر رنگ و نوع اشاره کرد. همچنین با ورود دستگاه‌های جدید، برش‌های جدیدی از سنگ‌ها موردتوجه قرار می‌گیرند، ضمن اینکه شناخت تازه فناوری در فرآوری، نشست‌های تخصصی و بررسی چالش‌های صنعت سنگ از دیگر مواردی است که در اصفهان رقم می‌خورد. صمت درباره اهمیت برگزاری این نمایشگاه و وضعیت صنعت سنگ در کشور با کارشناسان گفت‌وگو کرد.

??لزوم دوری از روش‌های سنتی

?حسین زندی، مدیرعامل شرکت دلتا پارس اسپانه که یک شرکت عرضه‌کننده فناوری‌های اکتشافی است، در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: امروز باید از فناوری جدید بهره برد و از خطاهای گسترده گذشته و روش‌های سنتی دوری کرد. او ادامه داد: در این مهم با استفاده از پهپاد سعی کرده‌ایم از معادن نقشه‌برداری دقیق‌تر کنیم.

او درباره مزایای استفاده از این فناوری در اکتشاف معادن گفت: استفاده از پهپاد از نظر اقتصادی به صرفه‌ است چون کیفیت و سرعت بیشتری دارد. دقت آن نیز نسبت به روش قدیمی بسیار بیشتر است و زمان کمتری می‌گیرد، در حالی که در گذشته، نیروی انسانی فقط به بررسی و مطالعه منطقه می‌پرداخت و ضمن اینکه خطای زیادی داشت، زمان زیادی نیز می‌گرفت. زندی با ابراز خرسندی از توجه به چنین امکاناتی اظهار کرد: امیدوارم در زمینه استفاده از فناوری، روزبه‌روز رشد کرده و همگام با جهان حرکت کنیم. ۲ سال است که پهپاد به ایران آمده و خیلی هم خوب توانسته جای خود را در بخش اکتشاف باز کند.

?این کارشناس معدن درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه سنگ اصفهان گفت: برای ما که سعی می‌کنیم فناوری را به بخش معدن معرفی کنیم، دسترسی به معدنکاران خیلی سخت است. بنابراین با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، محصولات‌مان را ارائه می‌‌کنیم، از نزدیک با زمینه کاری دیگر غرفه‌داران آشنا می‌شویم. سعی می‌کنیم از آخرین فناوری‌ حوزه معدن آگاه شویم و فناوری و دانش خود را عرضه کنیم. او اشاره کرد: بارها پیش آمده که شرکت‌کنندگان در چنین نمایشگاه‌هایی اعلام کردند اگر چنین جایی نبود هرگز با فعالان این حوزه آشنا نمی‌شدند و نمی‌توانستند اطلاعات و آمار دقیق را از جای دیگری به جز نمایشگاه به‌دست بیاورند.

?زندی در ادامه، از اهمیت و لزوم داشتن روابط خارجی برای رشد معدن سخن گفت و بیان کرد: معدن‌هایی داریم که اکتشاف آنها در خارج از کشور انجام می‌شود. به این صورت که گمانه‌زنی‌هایی از طرف شرکت‌هایی مثل شرکت ما در داخل انجام می‌شود و نتیجه را به خارج از کشور می‌فرستند تا اطلاعات را با استفاده از فناوری موجود در شرکت‌های خارجی، تجزیه و تحلیل کنند. نکته مهم این است که خارجی‌ها نقشه‌برداری‌ ما را قابل قبول می‌دانند و از همان اطلاعات استفاده می‌کنند تا به کشف معدن در کشور کمک شود.

?او تاکید کرد: معدندار از اینکه کجا باید دست به اکتشاف بزند، اطمینان کافی نداشت اما پهپادها تصاویر رنگی می‌گیرند تا جایی که حتی رگه‌های مواد معدنی را می‌بینند و آن را به خارج از کشور ارسال می‌کنند.

??فراوانی ذخایر سنگ، ما را بی‌توجه کرده است

?رامین قربان‌زاده، فعال معدنی در گفت‌وگو با صمت به اهمیت صنعت سنگ اشاره کرد و گفت: سنگ از مصالح ساختمانی است و از قدیم مهم بوده است اما در کشور ما به دلیل فراوانی، آن‌طور که باید مورد توجه نبوده است.

?او با ابراز تاسف از اینکه در کشور به شدت از معادن استفاده می‌شود و تقاضای زیادی هم وجود دارد، ادامه داد: ایران از کشورهایی است که در صنعت سنگ جزو پرمصرف‌هاست. برخی باور دارند که چین رتبه بالایی دارد اما ایران به دلیل سرانه مصرف مقام نخست را دارد. علت آن هم این است که قشر فقیر، متوسط و ثروتمند در سطح بالایی از سنگ استفاده می‌کنند. او اشاره کرد: البته این اتفاق جدید نیست، حدود ۶۰ سال است که سنگ جزو دم‌دست‌ترین مصالح مصرفی در ایران است.

?این فعال صادراتی با تمرکز بر توانمندی‌های ایران در حوزه سنگ و لزوم تمرکز بیشتر بر آن، اظهار کرد: سنگ تراورتن قرمز آذرشهر آذربایجان شرقی از سنگ‌هایی است که در جهان لنگه ندارد اما اگر به پروژه‌های ۳۰ سال گذشته برگردیم می‌بینیم که قدرش را ندانسته‌ایم.

‍ قربان‌زاده ادامه داد: ما سنگ تراورتن را با حالت انفجاری خرد و به‌عنوان لاشه برای دیوارچینی استفاده می‌کردیم، درحالی‌که همین سنگ در جهان برای پروژه‌های لوکس استفاده می‌شود. در اروپا و امریکا آن را برای ساختمان‌هایی به کار می‌برند که گران‌قیمت و لاکچری است.او با بیان اینکه باید از کارشناسان و فعالان حوزه سنگ بیشتر استفاده کنیم، بیان کرد: نقاط ضعف ما این بوده که در بخش صنعت و معدن، دید لازم را به موجودی کشور نداشته‌ایم. این مهم، دید کارشناسانه و تخصصی می‌طلبد که جای آن خالی است. ما نباید این همه آزمون و خطا می‌کردیم تا امروز به اینجا برسیم و پس از این همه سال متوجه شویم که سنگ تراورتن، ارزشمند است.

قربان‌زاده با تاکید بر لزوم نگاه اقتصادی ادامه داد: مشکل عمده این است که با جهان تعامل نداشته‌ایم. در گذشته که ارتباط خوبی با جهان داشتیم نیز با نوعی شکم سیری به منابع نگاه می‌کردیم و دید اقتصادی نداشتیم. این مسئله را نه تنها در صنعت سنگ بلکه در دیگر صنایع هم می‌بینیم و شاهد نقاط ضعف زیادی هستیم. او با بیان اینکه اهمیت برگزاری این نمایشگاه در این است که تعداد بازدیدکننده‌های خارجی در آن زیاد باشد، گفت: به راحتی در بازار داخلی فروش داریم و مخاطب خاص خود را داریم اما در بازار خارجی با مشکل روبه‌رو هستیم.

صادرات ما ارزش افزوده بالایی ندارد، ضمن اینکه در سطح خارجی مشتریان جدی‌ هم نداریم. بیشتر از عراق و ترکیه تقاضا وجود دارد که در سطح قابل قبولی نیست و نمی‌تواند تلنگر اساسی به صنعت سنگ ما بزند. او تاکید کرد: با توجه به این شرایط، فعالان سنگی باید سعی کنند موانع را رفع کرده و رو به جلو حرکت کنند.‌گفتنی است پانزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت در اصفهان تشکیل می‌شود. تاکنون ۱۰۰ شرکت معدنی، فرآوری، صادرکننده و واردکننده سنگ تزئینی و ماشین‌آلات وابسته برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. علاوه بر فعالان داخلی در حوزه معدن، شرکت‌های بین‌المللی از چین و ترکیه و همچنین نمایندگان شرکت‌های سنگ‌های تزئینی و ماشین‌آلات وابسته از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، اسپانیا و آلمان اعلام کرده‌اند که در این نمایشگاه حضور می‌یابند.منیر حضوری / روزنامه صمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *