|

کاربرد سنگ در معماری داخلی

سنگ-در-معماری-داخلی

سنگ‌های طبیعی کاربردهای متنوعی داشته و می‌توانند بافت و جلوه‌ای متفاوت به فضای داخلی بدهند. هر سنگی شخصیت خاص خود را داشته و به تناسب آن شخصیت در محیط‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرکاربردترین سنگ‌ها در معماری داخلی گرانیت، کوارتز ماربل هستند. سنگ‌ها به وفور در طبیعت یافت شده و از جمله مصالح سازگار با محیط زیست به شمار می‌آیند. آن‌ها عاری از مواد سمی بوده، پایدارند و همواره قابلیت استفاده مجدد دارند و از این منظر از کم‌زیان‌ترین مصالح برای زیست‌بوم (Ecosystem) محسوب می‌شوند. در این مقاله نگاهی گذرا به کاربردهای سنگ در معماری و طراحی داخلی خواهیم داشت.

کف ساختمان

گرانیت، ماربل، لایم استون و تراورتن بیشتر دیگر انواع سنگ در کف‌سازی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. این سنگ‌ها مستحکم و بادوام بوده و هزینه‌ی نگه‌داری آن‌ها نیز اندک است. استفاده از سنگ‌های طبیعی می‌تواند در خانه فضایی صمیمی و خوش‌ایند خلق کند.
شما به عنوان یک معمار انتخاب‌های متنوعی برای طراحی کف یک ساختمان دارید. به عنوان مثال اگر به دنبال طراحی یک فضای مدرن هستید، می‌توانید از رنگ مشکی برای کف استفاده کنید. انتخاب رنگ مشکی برای کف ساختمان، می‌تواند تداعی‌کننده ژرفا و قدرت باشد. استفاده از سنگ گرانیت مشکی در کف، جلوه‌ای کلاسیک به فضا می‌بخشد. بسیاری از طراحان خانه های مجلل، علاقه‌مندند که در اتاق‌ها، از گرانیت مشکی همراه با پنجره‌های نورگیر بزرگ استفاده کنند.
در میان گرانیت‌های موجود در بازار‌ِ ایران، سنگ گرانیت مشکی نطنز و به طور ویژه سنگ گرانیت سوران (Sooran) از مرغوب‌ترین سنگ‌ها برای استفاده در کف ساختمان به حساب می‌آیند.

سنگ-کف-گرانیت

 

روکش

سنگ‌هایی مثل گرانیت، ماسه‌سنگ (Sandstone) و سنگ لوح می‌توانند به عنوان روکش سطوح گوناگون مورد استفاده قرار بگیرند. روکش‌های سنگی به فضا عمق بیشتری داده و به آن شخصیتِ اضافه می‌بخشند. این سنگ‌ها می‌توانند در دراز مدت از سطح زیرین خود به خوبی مراقبت کنند.
سنگ‌های گرانیت مشکی به دلیل دوام بالا و عدم لغزندگی (در پرداخت‌های غیر صیقلی) یکی از به‌ترین انتخاب‌ها برای روکش روی پله‌های پر رفت‌وآمد هستند.

قفسه ها

از گرانیت و لایم‌استون برای ساخت قفسه نیز استفاده می‌شود. قفسه‌های شناوری که از سنگ ساخته می‌شوند نه تنها بسیار کاربردی‌اند، بلکه نگه‌داری از آن ها نیز بسیار آسان است. همچنین آن‌ها ارزش‌های زیبایی‌شناسانه نیز به محیط اضافه می‌کنند.
برای مثال، می‌توانید بر روی دیوار هال خانه و یا در بخش‌های گوناگون آشپزخانه از قفسه‌های مشکی گرانیتی استفاده کنید. ردیف‌های سنگی قفسه‌ها در آشپزخانه، احساسی از وسعت خلق می کند که به هیچ وجه با کابینت های دربسته به دست نخواهد آمد.

روکابینتی آشپزخانه (Countertop) و دیوار پشت ظرف‌شویی (Backsplash)

گرانیت‌ها سنگ‌هایی غیر قابل نفوذند و به همین دلیل انتخاب مناسبی برای روکابینتی آشپزخانه و روی میز به حساب می‌آیند. سهولت شست‌و‌شو در کنار قابلیت عدم امکان نفود آلودگی‌‌ها در سطح آن‌ها، توانسته است این سنگ‌ها را به لحاظ بهداشتی به بهترین گزینه برای این مصارف بدل کند. در ضمن گرانیت مشکی دچار خوردگی، خراشیدگی و تغییر رنگ نشده و به راحتی صدمه نمی‌بینند. از طرفی در میان انواع سنگ‌ها، گرانیت مشکی نسبت به شوینده‌های شیمیایی نظیر سفید‌کننده‌ها و مایعات اسیدی مقاوم‌تر است. علاوه بر روکابینتی، این سنگ انتخاب مناسبی برای استفاده در دیوار پشت ظرف‌شویی و البته روی میزهای ناهارخوری است. یک میز ناهارخوری ساخته شده از گرانیت مشکی می‌تواند حس و حالی بسیار مجلل و پرشکوه به فضای خانه بیافزاید.

سنگ گرانیت بلک زبرا

 

حمام

گرانیت و ماربل جزء رایج‌ترین سنگ‌ها برای استفاده در حمام‌اند. البته گاهی از لایم‌استون و تراورتن نیز برای بخش‌هایی از حمام استفاده می‌شود. اگر قصد طراحی یک خانه‌ی مجلل را دارید، گرانیت مشکی گزینه‌ی مناسبی برای استفاده در حمام است. این سنگ جلوه‌ی حمام را به طرز بی نظیری چشم‌گیر خواهد کرد. در ضمن گرانیت مشکی در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب بسیار مقاوم بوده و این ویژگی‌ها آن را به سنگی ایده‌آل برای محیط حمام تبدیل کرده است.

لوازم تزئینی (Accessories)

مصنوعات سنگی مثل مجسمه و یا گلدان، اشیاء بسیار جذابی هستند که می‌توانید هم در حیاط و هم در داخل خانه از آن‌ها استفاده کنید. اگر به استفاده از گیاه در طراحی خانه ها علاقه‌مندید، گلدان‌ها و باغچه‌های سنگی زیبایی قابل توجهی به محیط خواهند بخشید. گلدان‌های سنگی نه تنها عمر طولانی‌تری دارند، بلکه به خاطر نفوذ ناپذیری‌شان آب و سایر مایعات را به بیرون نشت نمی‌دهند و برای داخل خانه نیز بسیار مناسب‌اند.

در این مقاله درباره کاربردهای گوناگون انواع سنگ‌ها در معماری داخلی صحبت کردیم. هر سنگی با توجه به ویژگی‌هایش کاربرد خاصی در معماری داخلی دارد و انتخاب نهایی مصالح منوط به دانش و سلیقه‌ی طراحان و معماران است. برای مشاهده محصولات سنگ سروش و انواع روش های فرآوری سنگ به صفحات دیگر ما رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *