? صنعت سنگ در ایران با توجه به معادن متنوعی که در مناطق مختلف کشور دارد، توانسته است واحدهای فرآوری سنگ بسیاری را شکل بدهد که این امر می‌تواند به نوبه خود فرصت‌های کارآفرینی و اشتغالزایی فراوانی را ایجاد کند.

✏این صنعت با دارا بودن هزاران واحد صنعتی در کشور شامل معادن و کارخانه‌های سنگبری هم گام‌های مهمی را در رفع نیاز داخلی برداشته و هم به سمت صادرات پیش رفته است. هرچند صنعت سنگ به‌ویژه در بخش سنگ‌های ساختمانی با توجه به رکود چندساله ساخت‌وساز از رونق چندانی برخوردار نیست و واحدهای فرآوری همگام با این صنعت در جهان قادر نشده‌اند خود را به‌روز کنند.

البته در طول سال نمایشگاه‌های مختلف سنگ در شهرهای مختلف برگزار می‌شود تا آخرین تحولات این حوزه برای صنعتگران آن در معرض نمایش قرار داده شود. اردیبهشت امسال نیز شاهد برگزاری نمایشگاه سنگ در اصفهان هستیم.

?واحدهای فرآوری سنگ با حداقل ظرفیت کار می‌کنند

✏درباره وضعیت صنعت سنگ در کشور، محمدعلی منشوری مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی معادن استان اصفهان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: درمجموع بر صنعت سنگ رکود حاکم است، البته برخی واحدها هستند که از قدیم‌ مشغول به کار بوده‌اند و مشتری‌های خاص خود را دارند. در این میان برخی واحدهای کوچک‌تر نیز وجود دارند که چندان قادر نیستند با شرایط روز خود را تطبیق بدهند. در نتیجه این شرایط موجب توقف کار آنها شده است اما در یک نگاه کلی هم‌اکنون بر بازار رکود حاکم است و بیشتر واحدها با حداقل ظرفیت مشغول به کار هستند.

منشوری در ادامه با اشاره به صادرات سنگ عنوان کرد: درحال‌حاضر صنعت سنگ با مشکلات خاص خود روبه‌رو است.

✏وی با اشاره به وضعیت معادن سنگ عنوان کرد: معادن بزرگ بخش خصوصی مانند گذشته با ظرفیت‌های پایین مشغول کار هستند و مشتری‌های قدیمی خود را دارند اما در کل بر این بخش نیز رکود حاکم است.

✏مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی معادن استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که کشورهای همسایه که نیاز به ساخت‌وساز جدید دارند تا چه اندازه می‌توانند هدف بازار صادراتی سنگ قرار گیرند، گفت: کشورهایی چون عراق، گرجستان، عربستان و… بازارهای مناسبی برای صادرات به‌شمار می‌روند اما در این زمینه قوانین کشوری باید آسان‌تر نوشته شود.

✏منشوری در پاسخ به این پرسش که سال پیش‌رو را برای صنعت سنگ چگونه می‌دانید، بیان کرد: فروردین را چندان نمی‌توان مورد ارزیابی برای سال جدید قرار داد اما با ورود به اردیبهشت، وضعیت برای تولیدکنندگان مشخص‌تر خواهد شد اما در کل چندان نمی‌توان سال خوبی را از نظر تورم برای کشور پیش‌بینی کرد. البته امیدواریم کل کشور از گردنه سخت موجود در امسال به سلامت عبور کند چراکه امسال درحقیقت سال عبور برای کشور به‌شمار می‌رود.

✏وی با اشاره به موضوع تحریم‌ها عنوان کرد: در تحریم‌های گذشته تولیدکنندگان به روش‌های دورزدن‌ آگاه بودند اما هم‌اکنون شرایط بسیار پیچیده است. البته امیدواریم بتوانیم به راهکارهای جدید دست یایبم. در هر صورت ما امیدوار هستیم.

✏وی در پاسخ به این پرسش که چرا اصفهان برای نمایشگاه سنگ انتخاب شده است، گفت: استان اصفهان در مرکز کشور قرار دارد و دارای ذخایر معدنی و سنگ‌های ساختمانی بسیاری است، از این‌رو واحدهای فرآوری بسیاری در این استان رشد کرده‌‌اند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی معادن استان اصفهان همچنین در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه برگزاری نمایشگاه برای تولیدکنندگان صنعت سنگ مفید است، گفت: البته نمایشگاه سال گذشته چندان جالب نبود اما در کل نمایشگاه محل خرید و فروش نیست و باید دید خودمان را نسبت به این موضوع تغییر دهیم. نمایشگاه باید فرصتی برای معرفی واحدها باشد.

منشوری با اشاره به اینکه باید محوریت نمایشگاه را تغییر داد، عنوان کرد: باید محوریت نمایشگاه‌ها را به سمت کیفیت‌محوری بیشتر سوق داد.

?سایه رکود بر بازار سنگ

همچنین درباره صنعت سنگ و برگزاری نمایشگاه سنگ در اصفهان، شهرام مبصر، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: با توجه به این موضوع که هم‌اکنون اقتصاد و بازار کشور در رکود به سر می‌برد، صنعت سنگ کشور نیز در رکود است.

‍‍  مبصر در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت سنگ این است که فناوری در این صنعت ‌روزآمد نشده است و به شکل موردی برخی واحدها توانسته‌اند خود را روزآمد کنند؛ درحال‌حاضر بیشتر واحدها به شکل سنتی فرآوری می‌کنند چراکه در زمینه برش سنگ، وسایلی چون اره و… چندان روزآمد نشده است. برای نمونه ممکن است که ۰.۱ صنایع سنگ اصفهان از اره استفاده کنند. یکی از مزیت‌های اره این است که میزان پرتی سنگ را به حداقل ممکن می‌رساند. از یک تن سنگ با اره ۱۷ مترمربع سنگ تولید می‌شود به‌طوری‌که با روش‌های سنتی حدود ۸ تا ۱۰ مترمربع سنگ تولید می‌شود. از این‌رو هر اندازه این وسایل روزآمد شود، فرآوری بهتر خواهد بود و نام سنگ ایران نیز در بین خارجی‌ها بهتر خواهد درخشید.

✏وی افزود: برای نمونه بسیاری از مشتری‌های خارجی عنوان می‌کنند که برش سنگ‌های ایران چندان روزآمد نیست. این درحالی است که باید به وسیله استفاده از فناوری‌های نو در کشور این نقاط ضعف را برای این صنعت پوشش داد. در کل فناوری صنعت فرآوری سنگ در کشور حدود ۱۰ درصد توانسته خود را روزآمد کند؛ آن‌هم با توان بخش خصوصی این کار انجام شده است.

✏رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان ادامه داد: البته دولت از طریق ارائه تسهیلاتی چون وام، تجهیزات برخی واحدها را روزآمد کرده است. برخی از این تجهیزات از ایتالیا وارد شده و برخی واحدها هم با لیسانس ایتالیا هستند.

✏مبصر در پاسخ به این پرسش که چرا نمایشگاه‌های سنگ گوناگون است، گفت: وفاق جمعی برای صنعت سنگ وجود ندارد. باید نمایشگاه‌ها در یک منطقه واحد برگزار شود. درحال‌حاضر نمایشگاه‌های سنگ در اصفهان، تهران، محلات و کرمان در طول سال برگزار می‌شود. نمایشگاه سنگ اصفهان در سطح یک نمایشگاه بین‌المللی است.

وی افزود: به‌نظر می‌رسد که مهم برگزاری نمایشگاه است درحالی‌که نمایشگاه را باید به سمت کیفیت‌گرایی پیش برد و نقاط قوت آن را تقویت کرد.

?استان اصفهان، قطب سنگ‌های تزئینی

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که چرا یکی از نمایشگاه‌های سنگ در اصفهان برگزار می‌شود، عنوان کرد: بیش از ۵۰ درصد صنایع فرآوری سنگ‌های تزئینی کشور در مرکزیت استان اصفهان قرار دارد. از سوی دیگر تنوع سنگ‌های تزئینی در این استان بسیار بالاست و در زمینه تامین نیاز داخل و حتی صادرات سنگ، این استان بسیار خوب عمل کرده است. مبصر در ادامه خاطرنشان کرد: به‌ویژه در شهر اصفهان و در اطراف آن در مناطقی چون دولت‌آباد، محمودآباد، رضوانشهر و نجف‌آباد قطب‌های فرآوری سنگ تزئینی شکل گرفته‌اند، به‌‌‌گونه‌ای که بیش از ۲ هزار واحد سنگبری در این منطقه وجود دارد که حدود ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ واحد درحال‌حاضر فعالیت دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه را به چه سمتی ببریم تا برای واحدهای فرآوری سنگ مفید باشد، عنوان کرد: باید نمایشگاه را به سمت روزآمد شدن واحدهای فرآوری سنگ پیش ببریم تا سنگ ایران قدرت رقابت‌پذیری با جهان را داشته باشد.سارا اصغری/روزنامه صمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *