|

سنگ های تزئینی در ساختمان

سنگ های تزئینی در ساختمان

آیا تابحال سنگ تزئینی را مشاهده کرده‌ اید؟ آیا از کاربرد سنگ های زیبایی مانند سنگ گرانیت مشکی در ساختمان اطلاع دارید؟ آیا می دانید همه سنگ‌های تزئینی که در طبیعت وجود دارند، قیمتی نیستند و بسیاری از آن‌ها با قیمت مناسبی در اختیار سازندگان ساختمان‌ها قرار می‌گیرند؟       

در گذشته از سنگ برای بنا کردن یک خانه استفاده می‌کردند. آنها سنگهای کوچک و بزرگ موجود در طبیعت را با کاهگل و سیمان روی هم استوار می کردند و سالیان سال زیر پوشش آن زندگی می کردند بدون اینکه بخواهند سنگها را تعمیر کنند یا صدمه‌ای از سمت آن‌ها ببینند.   

اما امروزه کاربرد خانه‌ها فقط سرپناه بودن نیست و بسیاری از ساختمان‌ها حکم سمبل یک محله را دارند و نمای ظاهری سنگ ساختمان ،برای خریداران ملک تا حد زیادی اهمیت دارد.

خوشبختانه با وجود منابع بزرگی که در کشور ما وجود دارد و انواع سنگ‌های تزئینی و ساختمانی در ایران به وفور یافت می شود، قیمت این کالای حیاتی در کشور ما مناسب است و کسب و کارهایی که با آن در ارتباطند، از سود بالایی بهره مند می‌شوند.

استفاده از سنگ تزئینی در داخل و خارج ساختمان بسیار رایج است و یکی از ملاک‌های انتخاب خانه‌ها به شمار می رود. اما سازندگان مختلف ساختمان‌ها، با انتخاب سنگ‌های زیبایی به عنوان سنگ نما می توانند با سهولت بیشتری آپارتمان مورد نظر را به فروش برسانند.

علاوه بر این، استفاده از سنگ ساختمانی مرغوب در محیط داخلی و به عنوان پوشش کف خانه یا دیوارها نیز می تواند در ارزش گذاری آپارتمان‌ها بسیار موثر باشد.

گرانیت مشکی

استفاده از سنگ تزئینی در نمای ساختمان:

چرا باید در نمای ساختمان از سنگ تزئینی استفاده شود؟ سوالی که پاسخ آن کاملا مشخص است!

استحکام و زیبایی، دو عاملی هستند که وجود آن‌ها برای ساختمان ضروری است.

تراکم ذرات در سنگ ،این موجود بی جان را بیش از هر ماده ای سخت کرده و امکان نفوذ به آن را غیر ممکن می‌کند. همانطور که برای مثال زدن هر چیز سخت و غیر قابل نفوذی از اصطلاح “سخت‌تر از سنگ” استفاده می‌کنند. البته همه سنگ‌ها هم این مشخصات را ندارند و بسیاری از آن‌ها در اثر قرار گرفتن در هوای آزاد و باران‌های اسیدی و گرد و غبار، به سرعت فرسوده می‌شوند و سوراخ‌های عمیقی روی آن‌ها ایجاد می‌شود.

علاوه بر مقاومت  و استحکام، عامل زیبایی در سنگ ساختمان بسیار چشم نواز است و استفاده از سنگ‌های تزئینی، به سازندگان کمک می کند تا حس زیبایی شناختی را در مشتریان بیدار کنند و سنگ نما و دکوراسیون داخلی منزل را که از سنگ تزئینی در آن استفاده شده است، بپسندند.

سنگی که به عنوان سنگ نما در ساختمان به کار می رود، باید از چند نظر مورد بررسی قرار بگیرد:

سنگ‌ها از نظر سختی داخلی و سختی برش با هم متفاوتند. سنگ‌هایی مانند سنگ گرانیت که در ترکیبشان، درصد بالایی از سیلیس وجود دارد، به شدت متراکم هستند. به همین خاطر از آن‌ها بیشتر در نما، کف و پله‌ها استفاده می‌کنند. اما سنگ‌هایی مانند مرمریت که از تراکم کمتری برخوردار هستند و در فضاهای خارجی ساختمان، امکان خورده شدن آن‌ها زیاد است، در داخل آپارتمان و به عنوان دیوارهای تزئینی و دکوراتیو از آن‌ها استفاده می شود.

سنگ نما

همچنین، هرچه سنگ ،مقاوم تر باشد برش و کار کردن با آن سخت تر می شود. مثلا اگر بخواهیم سنگ گرانیت را به تکه‌های کوچک در آوریم و آن را تراش دهیم، وقت و زحمت بسیاری صرف می‌شود؛ زیرا سختی سنگ گرانیت ،آن را در مقابل برش دادن فوق العاده مقاوم می‌کند. اما سنگ های مرمر و مرمریت، به راحتی بریده می‌شوند و برای ظریف کاری‌های داخل ساختمان گزینه مناسبی هستند.

در عوض، سنگ مرمر که بهترین نوع سنگ تزئینی ساختمان است، به علت قابلیت عبور نور، بهترین و لوکس‌ترین سنگ برای فضاسازی داخلی و نور پردازی است. اما به علت قیمت بالا، قابلیت استفاده همگانی را ندارد.

استفاده از سنگ گرانیت نطنز و تراورتن به عنوان سنگ تزئینی نمای ساختمان بسیار مناسب است و علاوه بر مقاومت در برابر عوامل مخرب محیطی، زیبایی ساختمان را نیز حفظ می کند.

استفاده از سنگ گرانیت در ساختمان:

با توجه به اینکه سنگ گرانیت ،در رنگ‌های مختلفی از جمله سبز، آبی، قهوه‌ای، مشکی و … یافت می‌شود، برای انواع سلیقه‌ها مناسب است. این نوع سنگ، به علت داشتن دانه‌های ریز، کاملا از دیگر نمونه‌ها متمایز می شود و قابلیت صیقلی شدن آن بسیار زیاد است.

پس ماندگاری سلامت سنگ ،تنها برای انتخاب آن کافی نیست و خاصیت صیقل پذیری و ماندگاری درخشندگی سنگ نیز از جمله ملاک‌هایی است که برای انتخاب آن باید در نظر داشته باشیم.

 

سنگ گرانیت مشکی در مقایسه با دیگر رنگ‌های آن در محیط‌های داخلی ساختمان بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

 

زیرا با وجود استفاده زیاد از محیط آشپزخانه و کار روی این سنگ‌ها، به هیچ وجه، خراش و ساییدگی روی آن مشخص نمی‌شود. مثلا برای سنگ‌های دیوار یا روی کابینت آشپزخانه، بهترین گزینه گرانیت مشکی است. البته شکی نیست که باید رنگ آن با کابینت های موجود نیز هماهنگی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *