به گزارش خبرگزاری سنگ ایران، فریال مستوفی در مورد شرایط بخش معدن گفت: با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد کشور و عدم راه‌اندازی کانال‌های مالی مانند اینستکس، ادامه این روال بخش معدن را به دلیل نیاز بالا به سرمایه گذاری و ماشین آلات با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. البته بنده امید زیادی به این سازوکارها ندارم چون در اروپا اکثر شرکت‌ها خصوصی هستند و تصمیم گیرنده نهایی نیز خود آنها هستند. بر همین اساس بیشتر این شرکت‌ها مبادلات بالایی با آمریکا دارند که ترس از مجازات ترامپ مانع همکاری‌شان با ایران است، بنابراین بنده سال مناسبی را برای بخش معدن پیش بینی نمی‌کنم.

وی ادامه داد: بخش معدن ایران با ۶۸ ماده معدنی پتانسیل بالایی دارد بطوری که رتبه نخست را در منطقه دارد و اگر مشکلات بین‌المللی نباشد شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و قطعا شرکت‌های خارجی نیز در صورت عدم وجود تحریم‌ها به این بخش ورود خواهند کرد که زمینه ساز رشد اشتغال و تولید کشور نیز می‌تواند باشد.مستوفی با اشاره به تاثیر سیاست‌های آمریکا در جذب همکاری خارجی در بخش معدن گفت: در حال حاضر مشکلات ما در بخش معدن، ریشه سیاسی دارند و در واقع محدودیت‌های بین‌المللی هستند. البته این محدودیت‌هایی که آمریکا برای سایر کشورها از جمله چین بوجود آورده، باعث شده تا شریک اول ما درگیر حل مشکلات خود باشد و سعی می‌کند ابتدا تکلیف خود را مشخص کند و بعدا به دنبال همکاری با ما باشد.

این کارشناس و فعال بخش معدن عدم مدیریت داخلی را در تشدید مشکلات این بخش موثر دانست و افزود: اگر ما مدیریت مناسب داشتیم، می‌توانستیم از این میزان نقدینگی موجود کشور استفاده بهینه داشته و نیاز سرمایه‌ای خود را از داخل تامین کنیم به عبارت دیگر تحریم داخلی در این بخش موثرتر از تحریم خارجی عمل کرده است.

ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *