|

راهنمای تمیز کردن سنگ گرانیت مشکی

راههای تمیز کردن سنگ گرانیت مشکی

گرانیت مشکی به دلیل زیبایی، استحکام و پرداخت های متنوع، سنگ مناسبی برای استفاده در فضای داخلی محسوب می شود. این سنگ معمولا برای کانتر آشپزخانه، حمام، دیوارها، پله ها، روکش های کف و شومینه مورد استفاده قرار می گیرد. این واقعیت که گرانیت به طور طبیعی در برابر رشد باکتری مقاوم است، آن را به انتخاب ویژه ای برای آشپزخانه و حمام تبدیل کرده است.

گرانیت یک سنگ طبیعی متخلخل است؛ اما با نصب مناسب، نگهداری پیشگیرانه و تمیز کردن صحیح، می تواند ظاهر خوب خود را تا ده ها سال حفظ کند و بیشتر از انواع سنگ ها دوام بیاورد. در این مقاله درباره راهکارهای نگهداری و تمیز کردن سنگ گرانیت مشکی توضیح خواهیم داد.

هر چند وقت یک بار سنگ را تمیز کنیم؟

صفحات گرانیتی کانتر آشپزخانه، باید بعد از هر وعده غذا یا حداقل یک بار در روز تمیز شوند تا لکه هایی که ممکن است روی آن چکیده باشد و یا باقی مانده مواد غذایی از بین بروند. اگر در حمام از کانتر گرانیت استفاده می کنید، بهتر است بعد از هر بار استفاده و یا حد اقل به صورت هفتگی آن را تمیز کنید.

روش تمیز کردن سنگ گرانیت مشکی

 

برای پیشگیری از انباشت گرد و غبار، کف گرانیتی باید روزانه جارو شود و بسته به میزان استفاده، بهتر است هر هفته با مایع ظرفشویی و محلول آب تمیز گردد. همان طور که اکثر میزها به غبارگیری هفتگی نیاز دارند.

برای تمیز کردن گرانیت به چه چیزهایی نیاز داریم؟

ابزارهای لازم برای تمیز کردن سنگ گرانیت مشکی عبارت اند از: پارچه های میکروفیبر، قوطی اسپری، کاسه کوچک، پاک کننده گرد و غبار، مایع ظرفشویی، ایزوپروپیل الکل، جوش شیرین، آب اکسیژنه، پلاستیک، نوار چسب و روغن گیاهی.

دستور العمل روزانه تمیز کردن گرانیت مشکی

کانترهای گرانیتی آشپزخانه و حمام برای جلوگیری از ایجاد لکه ، نیاز به توجه روزانه دارند. کف گرانیت نیز باید روزانه تمیز شود تا از ایجاد خراش جلوگیری شود. تمیزکننده های خشن مانند پاک کننده های کف دستشویی، آمونیاک، پودرهای شست و شو و سفید کننده کلر می توانند به گرانیت آسیب برسانند. حتی خاصیت اسیدی سرکه سفید مقطر و آب لیمو نیز می تواند به مرور زمان به سنگ لطمه بزند. در ادامه درباره روش های تمیز کردن روزانه گرانیت مشکی صحبت می کنیم.

  1. اگر می خواهید سنگ گرانیت، ظاهر زیبای خود را کاملا حفظ کند، همیشه بلافاصله بعد از نشت هر ماده ای، آن را پاک کنید. غذاهای اسیدی مانند ترشی، سس گوجه فرنگی و نوشیدنی های غیر الکلی ممکن است باعث خرابی سطح سنگ شوند.
  2. برای تمیز کردن سطح گرانیت، آب گرم را با کمی مایع ظرفشویی مخلوط کنید تا محلول تمیز کننده ایجاد شود. برای سهولت استفاده، یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی و چهار فنجان آب را در بطری اسپری ترکیب کنید.
  3. محلول آب و مایع ظرفشویی را به آرامی روی کانترهای آشپزخانه اسپری کنید و تمیز کردن زیر وسایل آشپزخانه را نیز فراموش نکنید. سپس سطح سنگ را با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید و اجازه دهید پیشخوان ها در هوا خشک شوند.

راههای تمیز کردن سنگ گرانیت مشکی

 

چگونه سطح سنگ را درخشان تر کنیم؟  

اگر کانتر آشپزخانه شما از سنگ گرانیت نطنز ساخته شده باشد و در کارخانه سنگ آن را پولیش کرده باشند احتمالا از میزان درخشش سنگ راضی خواهید بود. اما اگر احساس می کنید سطح کانتر آشپزخانه یا میز گرانیت شما به قدر کافی براق نیست، می توانید به طور موقت درخشش آن را بازگردانید. برای این منظور فقط چند قطره روغن گیاهی را روی پارچه میکروفیبر بریزید و با آن سنگ را پاک کنید. سپس با استفاده از یک پارچه میکرو الیاف دیگر، سطح آن را پاک کنید و از درخشش دوباره سنگ لذت ببرید.

* در کف گرانیت از روغن استفاده نکنید. این کار ممکن است باعث لغزنده شدن کف و وقوع حادثه شود.

چگونه چربی و لکه ها را پاک کنیم؟

اگر از گرانیت فلیم استفاده می کنید، احتمالا کمتر به این مشکل بر خواهید خورد اما به هر حال ممکن است چربی هایی به کانتر بچسبند و یا لکه هایی روی آن پیدا شوند که نیاز به تمیز کردن بیشتر داشته باشند. در این صورت می توانید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

لایه چربی را پاک کنید

برای تمیز کردن میزها و یا پشت و جلوی اجاق گاز، محلولی تمیز کننده متشکل از یک فنجان آب خنک و یک فنجان الکل ایزوپروپیل را در یک بطری اسپری مخلوط کنید. آن را به مقدار اندک روی گرانیت اسپری کرده و با یک پارچه میکروفیبر، سنگ را پاک کنید. سپس اجازه دهید تا سنگ در معرض هوا خشک شود.

با لکه های سخت مقابله کنید

اگر لکه ها با شیوه تمیز کردن روزانه و به آسانی از بین نرفتند، یک خمیر ضد لک ایجاد کنید. برای این کار در یک کاسه کوچک، جوش شیرین و پراکسید هیدروژن را به اندازه کافی هم بزنید تا خمیر غلیظی حاصل شود.(خمیر باید قوامی مشابه کره بادام زمینی داشته باشد). مخلوط را با ضخامت حدود نیم سانتی متر روی لکه پخش کنید و سپس آن را با پلاستیک بپوشانید. به لبه های پلاستیک نوار چسب بزنید تا ثابت بماند. پس از این اجازه دهید مخلوط به مدت 24 ساعت روی لکه باقی بماند. در آخر بسته پلاستیکی را برداشته و اجازه دهید مخلوط کاملا خشک و سپس پاک شود. این کار را آن قدر تکرار کنید تا لکه از بین برود.

راههای تمیز کردن سنگ گرانیت مشکی

 

نکاتی برای نگه داری بهتر و افزایش طول عمر گرانیت

  • همیشه هنگام خرد کردن یا برش دادن مواد غذایی برای جلوگیری از خراش از تخته برش استفاده کنید.
  • از تماس ظروف خیلی داغ یا یخ زده با سطح سنگ جلوگیری کنید. برای این کار از سه پایه هایی استفاده کنید که جریان هوا را در زیر وسایل گرم و سرد امکان پذیر می کند.
  • بهتر است هرگز از میزهای گرانیتی به عنوان نشیمن گاه یا پله ای برای رسیدن به کابینت های بلند استفاده نکنید. چرا که در صورت سنگینی بیش از حد در دراز مدت ممکن است شکاف های کوچکی در سنگ ایجاد شود و گرانیت به مرور زمان ترک بخورد.

امروز درباره راههای نگهداری و تمیز کردن سنگ گرانیت مشکی صحبت کردیم. همان طور که می دانید گرانیت مشکی مقاومت کم نظیری دارد و در مقایسه با سنگ های طبیعی دیگر از پایداری مطلوبی برخوردار است. این سنگ می تواند سال های سال در برابر عوامل محیطی مقاومت کند. اما در این مقاله سعی کردیم به نکاتی بپردازیم که برای نگهداری خانگی از این سنگ زیبا کارآمد است و می تواند جلوه آن را همواره به همان شکل اولیه حفظ کند.

 امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *