|

سنگ کف ساختمان

بهترین-سنگ-برای-کف-ساختمان

فهرست عناوین

سنگ کف ساختمان یکی از مهمترین عناصر طراحی داخلی و ساختمانی است که برای پوشش سطح کف ساختمان‌ها استفاده می‌شود. سنگ‌ کف ساختمان معمولاً از جنس گرانیت، مرمر، تراورتن، مرمریت، کریستال یا سنگ‌های طبیعی دیگر تهیه می‌شوند. سنگ کف از لحاظ ظاهری و استحکام بسیار متنوع است و می‌تواند مطابق با طراحی داخلی و سبک معماری ساختمان باشد.

از مزایای استفاده از سنگ کف ساختمان ( کفپوش سنگ )  میتوان به مقاومت در برابر فشار و سایش، آسانی در نگهداری و تمیزکاری، و افزایش ارزش افزوده ساختمان اشاره کرد. علاوه بر این، سنگ کف به عنوان یک عنصر زیبایی نیز نقش دارد و می‌تواند جلب نظر و تاثیر گذار بر روی انطباق ساختمان با محیط و سبک زندگی ساکنان داشته باشد. از طرفی، انتخاب نوع و رنگ سنگ کف ( کفپوش سنگ ) باید با دقت انجام شود تا با سایر اجزای داخلی ساختمان سازگاری داشته باشد و ترکیبی هارمونیک همراه با جذابیت به فضا اضافه کند.

ویژگیهای بهترین نوع سنگ کف

سنگهایی که بعنوان سنگ کف ساختمان ( کفپوش سنگ ) مورد استفاده قرار میگیرند ویژگیهای بسیار متنوعی دارند که با توجه به مکان مورد نظر در فضای داخلی یا خارجی مورد استفاده قرار میگیرند، بعضی از ویژگیهای سنگ کف عبارتند از :

  • مقاومت در برابر سایش:

برخی از انواع سنگ کف ساختمان بسیار مقاوم به سایش و فشار هستند، از همین رو آنها را برای استفاده در مناطق با تردد بسیار زیاد مناسب می‌کند، از جمله فضاهای پر تردد میتوان به ورودی‌ها و پله‌ها اشاره کرد.

  • ظاهر زیبا و انعطاف‌پذیری طراحی:

سنگ کف ساختمان می‌تواند به عنوان یک عنصر زیبایی در داخل ساختمان عمل کند و به طراحان اجازه ‌دهد تا با تنوع رنگ‌ها و الگوها، فضای داخلی را به طور خلاقانه تزئین کنند.

  • گرما یا سردی انتقال حرارت:

برخی انواع سنگ کف ساختمان در طول فصول مختلف ممکن است سرد یا گرم باشند و می‌تواند بر تجربه حرارتی در فضا تأثیر بگذارند.

  • نگهداری و تمیزکاری نسبتاً آسان:

بسیاری از انواع کفپوش سنگ از جمله گرانیت مشکی سوران، نیاز به نگهداری و تمیزکاری نسبتاً آسان دارند چرا که قدرت جذب ناچیز و نزدیک به صفر آنها مانع از جذب آلودگی و کثیفی میشوند و در نتیجه تمیز کردن آنها به مراتب بسیار ساده است.

  • مقاومت در برابر آب و رطوبت:

برخی از سنگ‌های کف مناسب برای فضاهای مرطوب هستند و تا حدی مقاوم به آب و رطوبت هستند مانند سنگ گرانیت مشکی نطنز هر کدام از این ویژگی‌ها باید با نیازها و محیط مورد استفاده در نظر گرفته شوند تا انتخاب بهینه‌ای انجام شود.

سنگ کف ساختمانی

کاربردهای سنگ کف ساختمان

سنگ کف ساختمان ( کفپوش سنگ )  به عنوان یک مصالح بسیار متنوع و کاربردی شناخته می‌شود و در انواع مختلف پروژه‌ها و فضاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربردهای اصلی سنگ کف ساختمان ( کفپوش سنگ ) می‌توان به پوشش کف‌های ورودی ، پله‌ها، حیاط‌ها، آشپزخانه‌ها، حمام‌ها، فضاهای تجاری و اداری، هتل‌ها، رستوران‌ها، و حتی فضاهای عمومی مثل پارک‌ها و معابر اشاره کرد. از مزایای این مصالح متنوع می‌توان به مقاومت در برابر سایش و فشار، طول عمر بالا، نگهداری نسبتاً آسان، و امکان طراحی‌های زیبا و خلاقانه اشاره نمود. همچنین، سنگ کف ساختمان با تنوع انواع و رنگ‌ها به طراحان و معماران اجازه می‌دهد تا با تطابق مناسب، فضاهای داخلی را به شکلی منحصر به فرد و شخصی سازی کنند. به عبارت دیگر، سنگ کف ( کفپوش سنگ) به عنوان یک انتخاب چندمنظوره و زیبایی در ساختمان‌ها تاثیرگذار است و می‌تواند به زیبایی و کارایی فضاها افزوده شود.

سنگ مناسب کف پذیرایی چه نوع سنگی است؟

سالن پذیرایی هر خانه ای یکی از قسمتهای مهم آن خانه محسوب می شود، به همین دلیل افراد به آن اهمیت زیادی می دهند. کف سالن پذیرایی نیز از این قاعده مستثنی نیست و سنگ مناسب برای کف پذیرایی به عنوان یکی از اجزای مهم داخلی فضاهای زندگی و اجتماعی باید هم ظاهری زیبا داشته باشد و هم با شرایط استفاده در این فضاها سازگاری داشته باشد. بنابراین، انتخاب سنگ کف پذیرایی باید با دقت انجام شود. انواع سنگ‌هایی مانند مرمر، تراورتن، گرانیت، مرمریت و سنگ چینی از جمله گزینه‌های محبوب بعنوان سنگ کف پذیرایی هستند. مرمر با ظاهری لطیف و زیبا، تراورتن با الگوها و رنگ‌های طبیعی‌اش، و گرانیت با مقاومت در برابر سایش و خرابی مورد توجه قرار می‌گیرند. انتخاب نوع سنگ کف پذیرایی به سلیقه شما، سبک داخلی فضا، و … بستگی دارد، اما مهمترین نکته این است که سنگ انتخابی با محیط سازگاری داشته باشد و در کنار زیبایی، دوام و عملکرد مناسبی داشته باشد.

سنگ کف پذیرایی

 سنگ مناسب کف حیاط و معرفی ویژگی های آن

حیاط یک ساختمان اولین قسمتی است که هنگام ورود به ساختمان دیده می شود، لذا سنگ مناسب برای کف حیاط انتخاب بسیار مهمی است، زیرا حیاط در معرض عوامل طبیعی مختلفی مانند بارش‌ها، تغییرات دمایی، و تردد می‌باشد. سنگ کف حیاط باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد تا به عنوان یک گزینه کارآمد در این مکان‌ها عمل کند. در بخش زیر ویژگی‌های مهم سنگ کف حیاط را بیان میکنیم:

  • مقاومت در برابر سایش و فشار:

سنگ کف حیاط باید مقاومت کافی در برابر فشار و سایش داشته باشد، زیرا حیاط معمولاً به عنوان فضای فعالیت‌های خارجی و گردش افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • مقاومت در برابر عوامل جوی:

سنگ کف حیاط باید در برابر تغییرات دمایی، بارش‌های بارانی، برف و یخ مقاومت داشته باشد تا در طول فصول مختلف سال دچار کمترین آسیب شود.

  • درخشانی و زیبایی:

سنگ کف حیاط باید دارای ظاهری زیبا و جذاب باشد تا به زیبایی فضا کمک کند و جلب نظر کند.

  • ضد لغزنده بودن:

برای جلوگیری از حوادث لغزش، سنگ کف حیاط باید دارای سطحی با فینیشینگ خاص باشد که در شرایط مرطوب یا بارانی همچنان ایمنی را حفظ کند و از لغزندگی و لیز خوردن جلوگیری کند..

  • نگهداری و تمیزکاری آسان:

سنگ کف حیاط باید نگهداری آسان داشته باشد و تمیزکاری بدون مشکل انجام شود.

  • مقاومت در برابر لکه‌ها:

در صورتی که حیاط مکانی در معرض اسپری آب یا انباری وسایل خودرو باشد، سنگ کف حیاط باید مقاومت لازم در برابر لکه‌های روغن، گریس، یا سایر مایعات را داشته باشد.

با توجه به این ویژگی‌ها، انواع سنگ‌ها مانند گرانیت، تراورتن و مرمر معمولاً به عنوان گزینه‌های مناسب برای کف حیاط در نظر گرفته می‌شوند. انتخاب نهایی باید با توجه به شرایط محیطی و سلیقه شخصی انجام شود تا کف حیاط هم زیبا و هم کارآمد باشد.

سنگ کف حیاط

سنگ مناسب کف آسانسور و ویژگیهای آن

کف آسانسور یکی دیگر از مکان هایی است که در آن از سنگ ساختمانی استفاده می شود. تمام قسمت های یک آسانسور مانند بدنه، درب و .. هر چقدر هم که زیبا باشند این کف آسانسور است که زیبایی محیط آسانسور را تکمیل می کند. انتخاب نوع سنگ به نوع آسانسور بستگی دارد. چنانچه آسانسور مخصوص حمل بار باشد بیشتر از هر چیزی مقاومت سنگ در برابر فشار اهمیت دارد. در آسانسورهای مخصوص ساختمان های مسکونی نیز علاوه بر مقاومت سنگ، زیبایی و ایمنی آن نیز در نظر گرفته می شود زیرا کف آسانسور مکانی است که در آن افراد بارها و بارها به صورت منظم حرکت می‌کنند.. هنگام انتخاب سنگ کف آسانسور باید مواردی در نظر گرفته شود از جمله :

  • مقاومت در برابر سایش:

تردد انسان‌ها و بارهای سنگین ممکن است فشار زیادی به سنگ کف آسانسور وارد کند. بنابراین، سنگ کف  آسانسور باید در برابر سایش مقاوم باشد تا طول عمر آن افزایش یابد.

  • زیبایی و ظاهری متناسب:

علاوه بر ایمنی و دوام، سنگ کف آسانسور باید ظاهری زیبا و سازگار با طراحی داخلی آسانسور داشته باشد تا به زیبایی کل فضا کمک کند.

  • نگهداری آسان:

سنگ کف آسانسور باید به آسانی قابلیت تمیزکاری و نگهداری داشته باشد تا به عنوان مکانی تمیز و پاک باقی بماند.

  • قدرت جذب آب پایین:

سنگ کف آسانسور باید قابلیت جذب پایینی داشته باشد تا از ایجاد لکه‌های دائمی جلوگیری شود.

مقاومت در برابر تغییرات دمایی:

سنگ کف آسانسور باید در برابر تغییرات دمایی مانند یخ‌زدگی در زمستان و گرمای شدید در تابستان مقاومت داشته باشد تا در طول زمان تغییر شکل ندهد.

  • ضخامت سنگ کف آسانسور:

 یکی از مواردی که در انتخاب سنگ کف آسانسور باید در نظر گرفته شود میزان ضخامت سنگ است. سنگی که در کف آسانسور به کار میرود باید دارای حداقل ضخامت 2 سانتی متر باشد.

  • ابعاد سنگ آسانسور:

جهت حفظ کیفیت سنگ و زیبایی بیشتر کار، سنگی که در کف آسانسور به کار میرود بهتر است به صورت یکپارچه باشد. منظور از یکپارچه بودن سنگ، استفاده از سایز اسلب سنگ است.

سنگ کف آسانسور

  • سنگ مورد استفاده در کف پارکینگ و ویژگی های آن

یکی دیگر از قسمت های ساختمان که در کف آن از سنگ ساختمانی استفاده می شود کف پارکینگ است. سنگ کف پارکینگ باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد که از نظر مقاومت در برابر بارهای سنگین، سایش، شرایط جوی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی مناسب باشد. این ویژگی‌ها به عنوان مهمترین عوامل در انتخاب سنگ کف پارکینگ مطرح می‌شوند. سنگ‌های گرانیت، و سنگ‌های پورتلندی از جمله گزینه‌های متداول بعنوان سنگ کف پارکینگ هستند. . با توجه به تفاوت هایی که این قسمت از ساختمان با سایر قسمت ها دارد در انتخاب سنگ کف آن نیز بهتر است پارامترهایی در نظر گرفته شود مانند :

  • یکی از این نکات که اهمیت زیادی نیز دارد توجه به میزان جذب آب توسط سنگ است. در واقع سنگ کف پارکینگ باید کمترین میزان آب را به خود جذب کند. میزان جذب آب در عمر مفید و ماندگاری سنگ موثر است. سنگی که آب زیادی را جذب کند ماندگاری کمی دارد.
  • از آنجایی که پارکینگ محل رفت و آمد ماشین است به همین دلیل سنگ کف پارکینگ باید مقاومت کافی در برابر وزن ماشین های مختلف را داشته باشد.
  • رنگ سنگ کف پارکینگ نیز یکی دیگر از ویژگی هایی است که در انتخاب این سنگ موثر است. بهتر است رنگی انتخاب شود که کثیفی آن در فصل بارندگی دیده نشود.
  • ویژگی دیگر سنگ کف پارکینگ این است که سنگی که در محیط پارکینگ استفاده می شود باید در برابر مواد اسیدی و مواد شوینده مقاومت کافی داشته باشد.

با توجه به مطالبی که مورد سنگ کف پارکینگ اشاره شد بهتر است در چنین محیطی نیز از سنگ گرانیت استفاده شود. سنگ گرانیت تمام ویژگیهای سنگ مناسب پارکینگ را دارد.

سنگ کف پارکینگ

قیمت سنگ ساختمانی کف به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل مختلفی هستند که در قیمت سنگ کف ساختمانی موثر هستند. البته لازم به ذکر است که هر کدام از این مولفه ها که در افزایش قیمت سنگ کف ساختمانی تاثیرگذارند به نوعی در کیفیت سنگ نیز موثر هستند. طبیعتا سنگی که تمام نکات مثبت را داشته باشد قیمت بیشتری در مقایسه با سایر سنگ ها دارد. این عوامل مواردی هستند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

  • یکی از عوامل موثر در قیمت سنگ کف ساختمانی نوع سنگ کف است. به عنوان مثال قیمت سنگ گرانیت، مرمر و یا تراورتن تفاوت هایی با هم دارند.
  • ضخامت سنگ خریداری شده نیز یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت سنگ کف است. معمولا سنگ هایی که ضخامت بیشتری داشته باشند قیمت بیشتری نیز دارند، چرا که مقاومت سنگ ضخیم بیشتر از سنگی است که ضخامت کمتری دارد.
  • نوع برش سنگ نیز از دیگر عوامل موثر در قیمت سنگ کف است. اندازه سنگ های کف تفاوت زیادی با هم دارند. چنانچه برش سنگ کف ( کفپوش سنگ ) در ابعاد اسلب صورت بگیرد قیمت سنگ افزایش می یابد. با توجه به زیبایی که سنگ های ابعاد بزرگ دارند پرداخت هزینه بیشتر نه تنها اسراف نیست بلکه یک انتخاب با ارزش است.
  • میزان کیفیت سنگ کف ساختمانی در برابر سایش و ضربه نیز از دیگر عوامل موثر در قیمت سنگ کف محسوب می شود. سنگ هایی که در برابر سایش مقاومت زیادی دارند به معنی سختی و کیفیت بیشتر آنها است به همین دلیل این نوع سنگ قیمت بیشتری دارد.
  • همانطور که اشاره شد در بعضی از مکانها باید از سنگ هایی استفاده کرد که حداقل رطوبت را به خود جذب کنند، سنگ هایی که این خاصیت را داشته باشند قیمت بیشتری دارند.

کفپوش سنگ

مزایای استفاده از سنگ کف به عنوان کفپوش

همانطور که مطلع هستید کفپوش ها تنوع زیادی دارند و کفپوش سنگ یکی از انواع کفپوش های مختلف است. سوال این است که چرا با وجود تنوع زیادی که در کفپوش ها وجود دارد هنوز بیشتر افراد فقط سنگ را برای کف ساختمان خود انتخاب می کنند؟ در پاسخ این سوال باید گفت مزایایی که کفپوش سنگ دارد قابل قیاس با هیچ نوع کفپوش دیگری نیست. از جمله مزایای این کفپوش فوق العاده موارد زیر است.

  • استفاده از کفپوش سنگ بیشتر به علت طول عمر مفید و ماندگاری بالای آن است. در واقع بعد از سالیان متوالی، سنگ کف ساختمانی کیفیت خود را از دست نمی دهد.
  • از دیگر مزایای سنگ کف ساختمانی، زیبایی فوق العاده آن است. کف ساختمان هایی که با کفپوش سنگ پوشیده می شوند زیبایی با شکوهی دارند. درخشندگی و شفافیتی که سنگ کف ساختمانی به محیط می دهد در هیچ نوع کفپوشی دیده نمی شود.
  • در بعضی از کفپوش ها جهت حفظ کیفیت کفپوش باید نگهداری خاصی صورت بگیرد در صورتی که در کفپوش سنگ اصلا نیاز به انجام کار خاصی جهت نگهداری نیست.
  • علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد یکی دیگر از مزایای کفپوش سنگ مقاومت آن در برابر شرایط مختلف جوی است.
  • از دیگر مزایای سنگ کف ساختمانی این است که سنگ ساختمانی گرد و غبار را جذب نمی کند، به همین دلیل تمیز کردن آن بسیار راحت است. در واقع با هر بار تمیز کردن و تی کشیدن ساده، این نوع کفپوش براق تر می شود.
  • و در نهایت یکی از مزایای بزرگ سنگ کف ساختمانی بحث اقتصادی آن است. در نگاه اول ممکن است افراد هزینه خرید سنگ کف ساختمانی را در مقایسه با سایر کفپوش ها بیشتر بدانند. لازم به ذکر است که سایر کفپوش ها به دلیل کیفیت کمی که دارند باید بعد از مدتی تعویض شوند و یا هزینه هایی جهت تعمیر و نگهداری آنها در نظر گرفته شود، در صورتی که سنگ کف ساختمانی بعد از سالیان دراز نیز، نیاز به تعمیر و یا تعویض ندارد.

 انواع سنگ مورد استفاده در کف را با یک کفسابی ساده می توان به حالت اولیه بازگرداند. این امر خود یک صرفه جویی بزرگ در هزینه ها است، به همین دلیل انتخاب هر نوع سنگ کف ساختمانی یک انتخاب هوشمندانه و اقتصادی محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *