|

چرا باید از سنگ های طبیعی استفاده کرد؟

سنگ طبیعی

سنگ طبیعی دارای انبوهی از ویژگی های مثبت است. زیباست، از نظر اقلیمی هوشمند، پایدار و با دوام است و در عین حال هزینه چرخه عمر پایینی هم دارد. این ویژگی ها در کنار هم ثابت می کنند که استفاده از سنگ های طبیعی می تواند به ساخت محیطی بهتر برای سیاره ما و موجوداتی که در آن زندگی می کنند، کمک کند. در این مقاله ابتدا به طور مختصر درباره انواع سنگ ها توضیح می دهیم و سپس درباره دلایل لزوم استفاده از سنگ های طبیعی سخن می گوییم.

انواع سنگ

آنچه ما سنگ طبیعی می نامیم در واقع انواع متفاوتی از سنگ های موجود در پوسته زمین را شامل می شود. سنگ با استفاده از مواد معدنی تشکیل دهنده ، ترکیب شیمیایی و شکل گیری سنگ تعریف می شود. انواع سنگ ها به طور کلی به سه دسته اصلی آذرین ، دگرگونی و رسوبی  و همچنین شهاب سنگ ها تقسیم می شوند.

هزاران سال است که از سنگ طبیعی نه تنها به عنوان مصالح ساختمانی، بلکه برای بناهای یادبود ، تزئینات و فرآیندهای صنعتی نیز استفاده می شود.

انواع سنگ طبیعی

گرانیت

گرانیت (از ریشه لاتین گرانوم؛ به معنای دانه) یکی از متداول ترین انواع سنگ در پوسته زمین است. گرانیت یک سنگ پلوتونیک آذرین است ، به این معنی که وقتی ماگما در اعماق زمین تحت فرآیند خنک سازی آهسته قرار می گیرد، تشکیل می شود. اندازه برخی از مواد معدنی فقط چند میلی متر است در حالی که بعضی دیگر از آن ها می توانند چندین سانتی متر باشند. گرانیت بسته به تفاوت در ترکیب مواد معدنی و بافت، می تواند دارای طیف وسیعی از رنگ ها از سفید تا قرمز و یا سیاه باشد. سنگ گرانیت مشکی یکی از محبوب ترین انواع این سنگ است.

گرانیت سخت ، جامد و بسیار بادوام است

گرانیت یک سنگ بسیار سخت است که ترک نمی خورد و به طرز عجیبی در برابر فشار، ضربه و تغییر شکل مقاوم است. این سنگ حتی در برابر باران های اسیدی چندان آسیب پذیر نیست و تقریباً همیشه به حالت جامد دیده می شود.

گرانیت برخلاف سنگ مرمر، سنگ آهک و انواع دیگر که سنگ نرم نامیده می شوند ، به عنوان یک سنگ سخت شناخته می شود. به دلیل سختی و دوام حاصل آن ، گرانیت به عنوان سنگی با خواص خوب مشهور است. در ساخت بخش هایی از هرم منکاوره در جیزه (یکی از بهترین اهرام مصر) از گرانیت استفاده شده است.

سنگ طبیعی

 

سنگ طبیعی؛ خنثی ترین انتخاب برای محیط زیست

استخراج سنگ در ایران با انواع مقررات همراه است که اطمینان می دهد معادن از دستورالعمل های دقیق زیست محیطی پیروی می کنند. اما سنگ طبیعی به خودی خود محصولی پایدار و دارای خواص عالی است؛ به ویژه هنگامی که صحبت از آنالیز تأثیر آب و هوا می شود. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از سنگ طبیعی، در طول 50 سال 40% هزینه ها را کاهش می دهد و دلیل اصلی این امر کاهش هزینه های نگهداری است.

با در نظر گرفتن طول عمر، تولید و حمل و نقل ، ثابت شده است که سنگ های طبیعی دارای اثر کلی آب و هوایی حدود 3 کیلوگرم CO2 معادل بر متر هستند ، در حالی که این شاخص در سنگ های بتونی 60 کیلوگرم CO2 معادل بر متر است.

سنگ طبیعی و محیط زندگی بهتر

سنگ طبیعی از نظر آب و هوا و هزینه نه تنها پایدار است ، بلکه از نظر کیفی به ایجاد محیطی بهتر برای ساکنان مناطق شهری کمک می کند. با توسعه شهرنشینی و افزایش بارندگی کیفیت سطوح فیزیکی در شهرها اهمیت بیشتری پیدا می کند. سطوح سنگ فرش شده و مهر و موم شده با افزایش بارندگی می توانند مشکلاتی به وجود آورند. امروزه شهرهای بیشتری در حال تدوین استراتژی هایی برای مقابله با «باران های صد ساله» هستند؛  یعنی بارش شدید باران که اغلب اتفاق نمی افتد، اما ممکن است اثرات جدی برای جامعه در پی داشته باشد. سنگ طبیعی در اینجا نیز از مزایایی برخوردار است. زیرا همیشه منافذی دارد که خطر جمع شدن مقدار زیادی آب را کاهش می دهد.

سنگ طبیعی همچنین از نظر زیبایی شناسی، محیطی بهتر و سرزنده تر از بتن یا اسفالت به وجود می آورد. یک مرکز شهر با کفپوشی از سنگفرش های طبیعی را تصور کنید. کدام یک احساس زندگی و هیجان بیشتری القا می کند؟

natural stone

 

سنگ طبیعی یک منبع استراتژیک است

علاوه بر ساختمان سازی، سنگ به عنوان یک ماده اولیه برای زیرساخت های فعال به شکل جاده ها، راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها و در نتیجه اشتغال و توسعه در تجارت و صنعت ضروری است. سنگ یکی از بزرگترین محصولات صنعتی کشور است و هر ساله میلیون ها تن سنگ در ایران تولید و عرضه می شود.

سنگ گرانیت مشکی نطنز یکی از مرغوب ترین انواع سنگ گرانیت در ایران است. کارخانه سنگ سروش با فرآوری این سنگ و عرضه آن در قالب محصولاتی همچون گرانیت فلیم و یا سابیده نقش موثری در توسعه بازار گرانیت مشکی در ایران داشته است.

امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *