|

انواع روش های فرآوری سنگ

کات نامنظم سندبلاست

فهرست عناوین

در معماری، سنگها بسته به نوع فضایی که در آن استفاده می‌شود کاربردهای مختلفی دارد. جهت استفاده از سنگهای مختلف لازم است بر روی سطح آن، پرداختهایی متناسب با فضایی که قرار است از سنگ استفاده شود انجام گیرد. فینیشینگ یا پرداخت، بخشی از فرآیند تولید سنگ است که به سطح سنگ شکل های گوناگون می دهد تا آن را برای کاربردهای مورد نظر آماده کند.

هدف از فینیشینگ می تواند علاوه بر رسیدن به زیبایی و جلوه های خاص ظاهری، تغییر فیزیکی سطح سنگ برای استفاده از آن در شرایط و کاربردهای مختلف باشد.

فینیشینگ با توجه به موارد استفاده سنگ به روش های گوناگونی انجام می شود. در این بخش با تعدادی از انواع روش های فرآوری سنگ که توسط مجموعه سنگ سروش بر روی سنگ گرانیت مشکی انجام می شود آشنا خواهید شد:

سابیده

از متداولترین پرداخت سطحی بر روی سنگ گرانیت مشکی، پرداخت سابیده ( polished ) بوده است . این پرداخت از سایش مرحله به مرحله‌ی سطح سنگ با ساینده‌های مخصوص و تا رسیدن به سطح کاملا صیقلی و براق بدست می‌آید .بالاترین مقدار صافی سطح، بیشترین درخشش، نمای آینه ای و بازتاب نور به این سطح جلای ویژه ای داده که استفاده از این سنگ را برای سطح کانترها و نمای بیرونی ساختمان ها بسیار دلپذیر میکند. صیقل دادن سطوح سنگ ها باعث غنی تر شدن و اشباع رنگ ها شده و نمای تیره تری بدست میدهد .

بیشترین استفاده از این پرداخت در پله ها، کف و نمای ساختمان هاست و بهتر است در محل هایی که امکان خیس شدن و لغزندگی وجود دارد کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

سابیده

سابیده رنگی

در صورت تمایل طراحان به استفاده از سطوح تیره‌تر در سنگ گرانیت مشکی سابیده‌ سوران، استفاده از رنگ مشکی ویژه و تثبیت حرارتی رنگ در کوره در چندین مرحله منجر به نفوذ رنگ در عمق سنگ شده و ظاهری تیره‌تر به سنگ میدهد و محل‌هایی که به افزایش تضاد نیاز است مورد استفاده قرار میگیرد. این سطوح در کنار مصالح روشن، یا ترکیب با رنگ‌های درخشان ترکیب بدیع و پدید می‌آورد.

این پرداخت در نما، پله‌های داخلی، کف و سطوح جانبی فروشگاه‌ها بسیا‌ر پرکاربرد است.

فلیم

در پرداخت فلیم، بخشی از سطح سنگ، با حرارت حاصل از شعله متمرکز آتش، متلاشی می شوند، این فرآیند باعث بوجود آمدن زبری بر روی سطح سنگ می شود که اصطلاحا به آن پرداخت فلیم گفته می شود که علاوه بر زیبایی، به دلیل سطح ناصافی که دارد، کاربردهای مختلفی دارد.

از ویژگی های سنگ گرانیت سوران، میزان بالای فلیم پذیری آن نسبت به سنگ های دیگر است.

در کارخانه سنگ سروش، پرداخت فلیم توسط دستگاه فلیم انجام میشود که نسبت به فلیم دستی، سطح یکنواخت تری ایجاد می کند.

فلیم

فلیم چرمی

نزدیک‌شدن به جلوه‌های طبیعی‌ِ سطوح سنگ‌ها، چه با انگیزه‌های زیبایی‌شناسانه و چه مقاصد کاربردی  همواره مورد توجه طراحان بوده است. سطوح طبیعی سنگ‌ها در اثر هوازدگی‌های طبیعی زبر‌تر، خشن‌تر و با بافتِ درشت‌تر هستند. یکی از روش‌های دست‌یابی به پرداخت‌های سطحیِ زبر، شعله‌دهی (فلیم‌کاری= flaming) است که در مجموعه‌ی سنگ سروش به‌وسیله‌ی دستگاه خودکار و شعله‌ی غیرمتمرکز(و در نتیجه به صورت یکنواخت و یک‌پارچه) انجام می‌شود. به‌منظور تلطیف بخشی از این زبری ایجادشده در فرایند فلیم‌کاری، چرمی‌کردن سطح سنگ پیشنهاد می‌شود که ضمن کاهش زبری ایجادشده، رنگ سطح سنگ به خاکستری کمی تیره‌تر تبدیل می‌شود.

با توجه به اصطکاک مناسب این سطوح، گزینه‌ی مناسبی برای کف‌سازی‌ها، پله‌های محیط‌های بیرونی، کنار استخرها، پیاده‌راه‌ها، کف دست‌شویی و حمام‌ها، کف پارکینگ‌ها بوده و البته با توجه به بافت و رنگ جذاب در نمای ساختمان‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هوند

هوند یکی دیگر از انواع روشه های فرآوری سنگ است که سطح سنگ صیقلی شده، اما با روش خاصی که فرآوری می شود، سطح سنگ مات شده و زیبایی خاصی به آن میدهد.

پرداخت هوند سطح سنگ را صاف و نرم می کند، بدون آن که خراش قابل مشاهده ای روی آن باقی بگذارد. این نوع فینیشینگ بیشتر برای استفاده در موارد تزئینی استفاده می شود.

بوش همر

 

یکی از روشن ترین پرداختهای سطحی سنگ گرانیت مشکی سوران، پرداخت بوشهمر است که در واقع به رنگ خاکستری روشن دیده میشود. این پرداخت در اثر تماس دورانی و ابزارهای تیز مخصوص و بسیار سخت در داخل دستگاه ساب به وجود میآید و ساختاری سوزنی شکل ( خلل و فرج سطحی ) به سطح سنگ میدهد. این سطح، نسبت به سایر پرداخت ها از اصطکاک بیشتری برخوردار بوده و به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای کف محیط های خیس و لغزنده به شمار میآید.

لذا استفاده‌ی این پرداخت در پله های بیرونی، حمام ها، اطراف استخرها بسیار توصیه میشود. به دلیل رنگ روشن این پرداخت، استفاده‌ی ترکیبی در کنار دیگر پرداختهای تیره‌ی سنگ سوران امکان ارائه طرح های خلاقانه‌ی بسیاری را برای طراحان فراهم میسازد .

کات

پرداخت کات فرآیندی است که در آن پلاک سنگ از زوایای گوناگون و دلخواه توسط دستگاههای ابزاری، برشهای موازی و کم عمق می خورد. از این پرداخت می توان در فضاهای تزیینی و دکوراتیو به کار برده شود.

کات بروکن

یکی از زیباترین نوع روش فرآوری سنگ، فینیشینگ کات بروکن میباشد، طریقه ایجاد پرداخت کات بروکن شبیه پرداخت کات است اما در ادامه طی فرآیندی برآمدگی های کات خورده، شکسته می شوند که نمای متفاوت و زیبایی به سنگ می دهد.

پرداخت کات بروکن

کات همر

برای رسیدن به این پرداخت ابتدا باید روی سطح سنگ شیار ایجاد شود. تا به پرداخت cut  برسیم، این شیارها عمق و فواصل مختلفی دارند که بنا به درخواست مشتری متناسب با کاربرد مورد نظر طراح این شیارها ایجاد میشود.

پرداخت cut یک finish ماشینی هست که البته زیبایی خودش را دارد، اما عملا ابتدای یک فرصتی است که کلی پرداخت دیگر را امکان پذیر میکند که یکی از آنها پرداخت کات همر هست که پس از کات زدن روی سنگ بوسیله لقمه های بوش همر ( که اتفاقا شکل متفاوت و جذابی هم دارند ) ، به سطح متفاوت کات همر میرسیم .

مزیت ها : رنگ خاکستری زنده، چشم نوازی شیارها در کنار زبری و خشونت کات همر( یا بعبارت بهتر بوشهمر ) ، امکان ایجاد این نوع پرداخت با توجه به سختی گرانیت که بنظرم در سنگ های دیگر امکان پذیر نیست.

کاربرد ها : نمای ساختمان ( مخصوصا ویلاها ) ، در طراحی داخلی بخصوص آبنماها

پرداخت کات همر

اسکرچ

یکی دیگر از پرداختهای غیر صیقلی، ایجاد شیارهای ریز، کم عمق، موازی و یکنواخت است که اعمال آن بر روی سنگ گرانیت مشکی سوران باعث ایجاد رنگ خاکستری شده و سطح سنگ بافت نسبتا زبر پیدا میکند. درصورت نصب  این سنگ ها به شکل اصولی، بند بین سنگ ها دیده نشده و سطح کار شده به صورت یکپارچه دیده میشود. قابلیت قوی رنگ خاکستری در ترکیب با سایر رنگ ها، دست طراح را در انتخاب گستره‌ی وسیعی  از طرح های خلاقانه باز میگذارد .

پرداخت اسکرچ

سندبلاست

یکی از فینیشینگ هایی که در آن، سنگ خروجی، ظاهر بسیار زیبایی دارد سندبلاست است. در این پرداخت، سطح سنگ توسط دستگاه سندبلاست تغییر کرده و بافتی شبیه پرداخت فلیم به خود میگیرد.

از این پرداخت بیشتر در پلاک های سایز بزرگ و اسلب ها استفاده می شود.

فلیم چرمی رنگی

از آن‌جایی‌که پرداخت فلیم چرمی، با همه‌ی مزایای خود ممکن است برخی طراحان را -که به دنبال رنگ‌های تیره‌تر و ایجاد فضای پرکنتراست‌تری هستند- ارضا نکند، با رنگ گردن سنگ فلیم‌کاری شده با رنگ مخصوصِ اپوکسی در ۳ مرحله و انجام‌ فرایند تثبیت حرارتی در کوره پس از هر مرحله و نهایتن زدودن رنگِ به جا مانده در سطح می‌توان به پرداخت فلیم چرمی رنگی (اپوکسی) رسید. در این فرایند سعی می‌شود به رغم خاصیت نفوذناپذیری سنگ گرانيت مشکی سوران، تا حد امکان رنگ به داخل بافت سنگ نفوذ کند تا عمر و ماندگاری بیشتری داشته و تحت عوامل بیرونی (مثل تماس با شویند‌ه‌ها و حلال‌ها، شرایط اقلیمی و سایش) از بین نرود. استفاده از این سنگ در نمای محیط‌های داخلی و پله‌ها بسیار‌ پرطرفدار بوده و با توجه به قابلیت فوق‌العاده‌ی رنگ مشکی در استفاده‌ی ترکیبی با متریال‌هایی از دیگر رنگ‌ها، امکان تنوع‌بخشی در طرح‌های انتخابی را وسعت می‌دهد.

سندبلاست رنگی 

رنگ گردن سطح سندبلاست شده با رنگ ۳ جزئی و انجام عملیات تثبیت حررتی رنگ در کوره منجر به دست‌یابی به پرداخت سندبلاست رنگی می‌شود. تجارب استفاده از این سنگ در قاب‌های دور آسانسور، دور ستون‌ها، نمای سردرهای ساختمان‌ها و سایر موارد مرتبط ر کنار سنگ‌های روشن‌تر بسیار موفق بوده و دست طراح در پیاده‌سازی تماهای ترکیبی را بازتر می‌کند.

سندبلاست رنگی

سابیده رنگی

در صورت تمایل طراحان به استفاده از سطوح تیره‌تر در سنگ گرانیت مشکی سابیده‌ سوران، استفاده از رنگ مشکی اپوکسی ویژه و انجام تثبیت حرارتی در کوره در چندین مرحله منجر به نفوذ عمق به سطح سنگ شده که ظاهری تیره‌تر به سنگ داده و آن را برای استفاده در محل‌هایی که به افزایش تضاد نیاز است مناسب می‌سازد. این سطوح در کنار مصالح روشن، یا ترکیب با رنگ‌های درخشان ترکیب بدیع و پدید می‌آورد.

این پرداخت در نما، پله‌های داخلی، کف و سطوح جانبی فروشگاه‌ها بسیا‌ر پرکاربرد است.

کات فلیم

یکی دیگر از انواع روشهای فرآوری سنگ ، پرداختی است که با ایجاد شیارهای موازی روی سطح سنگ فلیم شده ضمن حفظ ماهیت طبیعی سنگ، نقش های موازی چشم نوازی بوجود می‌آید. عمق، پهنا و فاصله‌ی این شیارها باتوجه به درخواست مشتری قابل تغییر هستند.

این پرداخت به دلیل اینکه هم فرآیند فلیم کردن و همچنین فرآیند شیارزنی روی آن اجرا شده است، از پراصطکاک ترین پرداختها به شمار آمده و گزینه‌ی بسیار مناسبی برای سطوح شیبدار کف پارکینگ هاست. البته استفاده‌ی این پرداخت در نماهای ساختمان ها نیز بسیار پر کاربرد است.

کات فلیم

کتان

یکی از پر اصطکاک ترین پرداختهای اجرا شده بر روی سنگهای گرانیت ، طرح کتان بوده که با ایجاد شیارهای عمود برهم و با فواصل منظم، سطحی بسیار زیبا ایجاد میشود.

این طرح بنابر نظر طراح و سلیقه‌ی مشتری میتواند برای کف سطوح شیبدار ماشین رو ، نماهای داخلی و خارجی، پله ها و سایر موراد به کار رود.

کتان

هوند رنگی

در موارد نیاز به سطح صاف ،کاملا تیره و در عین حال مات، این پرداخت پیشنهاد میشود. پس از اعمال پرداخت هوند ، سطح کار، صاف و مات بدست میآید که پس از اعمال رنگ اپوکسی ویژه، سطح کاملا تیره شده و برای کاربری های بسیار متنوعی مورد استفاده قرار میگیرد. زیبایی خیره کننده‌ی این پرداخت دست طراحان را برای طراحی با کاربری های مختلف و امکان استفاده از گستره‌ی وسیعی از طرح های ترکیبی آزاد میگذارد.

کات سابیده 

یکی از روش های بهسازی و تقویت جلوه‌ی بصری سنگ گرانیت، ایجاد شیارهای موازی روی سنگ ساب خورده است که به پرداخت کات سابیده معروف است.  در این روش فواصل، عمق و پهنای شیارها مطابق سفارش مشتری قابل تغییر است . امکان ایجاد شیارها در طول پلاک های سنگ و همچنین به صورت مورب وجود دارد.

تضاد رنگ فواصل سابیده با شیارهای برش خورده، جلوه‌ی زیبایی به سنگ میبخشد که برای استفاده در نمای ساختمان ها بسیار پرطرفدار است.

کات نامنطم

همواره ایجاد شیار روی سنگ ها به ویژه در امتداد طول پلاک ها تاثیر قابل توجهی در چشم نوازی سنگ داشته و البته ممکن است نظم موجود در شیارها چشم بیننده را خسته کند. لذا با اعمال شیارها به صورت نامنظم روی سطح سنگ، پرداخت زیبایی ایجاد میشود که مورد توجه بسیاری از طراحان و معماران قرار گرفته است.

کات نامنظم

کات بوشهمر

یکی از راههای ایجاد کنتراست رنگی روی سطح سنگ ها، پرداخت کات بوشهمر است. از آنجا که پرداخت بوشهمر از روشن ترین پرداخت های طیف خاکستری در سنگ سوران است، ایجاد شیارهای موازی در امتداد طول سنگ به صورت منظم و با فواصل مشخص ( مثلا حدود 10 سانتی متر ) این کنتراست رنگی را ایجاد میکند. از طرفی پرداخت بوشهمر کمترین لغزندگی و بیشترین اصطکاک را در میان پرداخت های سنگ سوران داشته و برای مکانهایی که نیاز به اصطکاک بیشتری باشد، گزینه مطلوبی است .

در این مقاله تلاش کردیم درباره انواع روش های فینیشینگ یا فرآوری سنگ گرانیت نطنز که در مجموعه سنگ سروش مورد استفاده قرار می گیرند اطلاعاتی مفید ارائه کنیم . گرانیت های سروش به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خود، در اثر پرداخت های مذکور ظاهر بسیار زیبایی چشم گیری پیدا می کنند. برای مشاهده انواع فینیشینگ ها میتوانید به صفحه محصولات ما رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *