|

معماری باوهاوس

معماری-باوهاوس

باوهاوس جنبشی است که از مکتب تأثیرگذار آلمان که در اوایل قرن بیستم توسط والتر گروپیوس (1896 – 1883) تأسیس شد ، بیرون آمد و هدف اوتوپیایی ایجاد یک شکل کاملاً جدید از معماری و طراحی برای کمک به بازسازی جامعه پس از ویرانی جنگ جهانی اول را داشت. باوهاوس با تلفیق هنرهای زیبا ، صنایع دستی ، طراحی ، معماری و فن آوری ، طراحی منطقی و کاربردی را ارتقا داد. هنگامی که گروپیوس و دیگر اعضای برجسته گروهش در دهه 1930 به ایالات متحده مهاجرت کردند، باوهاوس به یک سبک بین المللی تبدیل شد و بعدا در توسعه مدرنیسم در دهه های 1950 و 60 تأثیر گذار بود.

این سبک مرزهای بین رشته ها و تکنیک های هنری و صنایع دستی را برای حفظ استانداردهای زیبایی در جهانی که به طور فزاینده ای صنعتی شده بود ، محو کرد. آن هم در حالی که از مواد و منابع به روشی هوشمندانه و هدفمند استفاده می کرد. از مبلمان و اشیای خانگی گرفته تا تایپوگرافی و ساختمان ها همه چیز تولید می شد. و این گونه بود که یک قرن بعد ، تأثیر باوهاوس در سراسر جهان دیده می شود. در مقاله پیشین درباره معماری رومی صحبت کردیم. حال در ادامه مبحث 9 سبک معروف معماری قصد داریم در این ارائه به بیان تاریخچه و ویژگی های سبک باوهاوس بپردازیم.

سبک معماری باهاوس

منشا معماری باوهاوس

مدرسه باوهاوس شش ماه پس از پایان جنگ جهانی اول در سال 1919 تاسیس شد. در مانیفست تاسیس مدرسه ، گروپیوس نوشت که ساختمان «هدف نهایی تمام فعالیت های هنری» است و «هدف نهایی ، اگر دور باشد ، هدف باوهاوس یکپارچه سازی اثر هنری است. » او به مفهوم آلمانی Gesamtkunstwerk ، یا «اثر هنری کل» که ترکیبی از اشکال مختلف هنری است اشاره می کند.

این مدرسه از ویمار به دسائو و سرانجام به برلین منتقل شد تا اینکه توسط نازی ها در سال 1933 تحت نظر مدیر نهایی خود ، معمار مشهور میس ون در روه ، تعطیل شد. نازی ها باوهاوس را زیر چتر هنر انحطاطی قرار دادند و ایده های مترقی و انترناسیونالیسم را غیر آلمانی خواندند.

مقاومت باوهاوس در مقابل نازی ها

اما باوهاوس توسط نازی ها شکست نخورد. در عوض ، گروپیوس و دیگر اعضای برجسته جنبش آلمان را ترک کردند و ایده های باوهاوس را از اروپای غربی به ایالات متحده، کانادا و اسرائیل گسترش دادند و آن را به یک جنبش بین المللی تبدیل کردند.

معماری باوهاوس

پس از نقل مکان به ایالات متحده در سال 1937 ، گروپیوس خانه گروپیوس را در لینکلن ماساچوست طراحی کرد و گروه معماری را در دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه هاروارد رهبری نمود. او به مارسل بروئر ، دانشجوی باوهاوس(که به معمار و طراح مواردی برجسته مانند صندلی فلزی خم شده واسیلی شناخته می شود) پیوست. لاسلو موهولی-ناگی ، نقاش ، عکاس و مربی باوهاوس در سال 1937 به شیکاگو نقل مکان کرد و در آنجا باوهاوس جدید را تأسیس کرد. در همان سال میس ون در روهه برای تبدیل شدن به رئیس IIT به شیکاگو مهاجرت کرد و محوطه دانشگاه خود و همچنین ساختمان نمادین Seagram در شهر نیویورک را طراحی کرد.

علی رغم اینکه مدت زیادی از عمر مدرسه باوهاوس نمی گذرد اما می توان گفت که این سبک در هنر سراسر دنیا تاثیراتی عمیق  گذاشته و باوهاوس یکی از با نفوذترین مدرسه های هنر و طراحی در تاریخ باقی مانده است.

عناصر کلیدی در معماری باوهاوس

همه ساختمان های باوهاوس شبیه به هم نیستند. آنها می توانند زاویه ای و خطی باشند یا از بالکن های منحنی و گوشه های گرد برخوردار باشند. اما در اینجا تلاش می کنیم که برخی از ویژگی های اساسی این سبک را توضیح دهیم:

  • فرار از تزئینات برای تمرکز بر طراحی ساده ، منطقی و کاربردی
  • تمرکز بر روی اشکال هندسی ساده مانند مثلث ، مربع و دایره
  • عدم تقارن
  • استفاده از فولاد ، شیشه ، بتن و سایر مواد مدرن
  • سقف های تخت
  • دیوارهای پرده شیشه ای
  • نماهای صاف

سبک-معماری-باهاوس

یک اصل اساسی در طراحی باوهاوس «حقیقت متریال» است ، که به استفاده از مواد در طبیعی ترین و صادقانه ترین شکل خود متمرکز است و به آنها اجازه می دهد بیش از اینکه پوشانده شوند، به همان گونه که هستند، دیده شوند.

اصول معماری و طراحی باوهاوس هنوز بر شکل و ظاهر اشیا امروزی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، استیو جابز صریحً درباره تأثیر سادگی باوهاوس در زیبایی محصولات اپل بحث کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *