|

کدام سنگ بیشتر در ساختمان‌ها استفاده شده است؟

stone-for-houses-

کدام سنگ‌ها در ساختمان سازی بیشترین کاربرد را دارند؟ معروف‌ترین ساختمان‌ها از چه سنگ‌هایی استفاده کرده اند؟ آیا از ویژگی های سنگ های گرانیت و تراورتن آگاهی دارید؟                                      

سنگ‌ها از گذشته تاکنون یکی از اساسی‌ترین مصالح ساختمانی بوده و هستند. این ماده ساختمانی حتی از فلز هم اهمیت بیشتری دارد. زیرا فلز از خواص سنگ مانند مقاومت بالا، صیقل پذیری، قابل شستشو بودن، ثبات رنگ داشتن و بسیاری ویژ‌گی‌های دیگر بی بهره است.                                                  

نمونه ای از تنوع طرح و رنگ در سنگ گرانیت

از آنجا که با پیشرفت تکنولوژی، این روزها استخراج و بهره برداری از سنگ‌ها بسیار آسان شده است، استفاده از آن در صنعت ساختمان سازی بسیار متداول است. به طوری که در قسمت‌های مختلف ساختمان ،مانند نما، راه پله، راهروها، پارکینگ، سرویس های بهداشتی، حمام و … از آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین، تنوع بالای طرح و رنگ در سنگ‌های استخراجی، باعث شده که تعداد طرفداران این متریال مستحکم هر روز بیشتر و بیشتر شود.

استفاده از سنگ‌ها نه تنها در ساختمان سازی، بلکه در صنایع مختلف عمران، مانند پل سازی، راه سازی، تولید شن و ماسه، سنگ تراشی و مجسمه سازی مرسوم است. بد نیست بدانیم که سنگ ،به عنوان یکی از سخت ترین و ارزان ترین متریال ساخت و ساز شناخته می‌شود و دردسر آن نسبت به دیگر مصالح ساختمانی بسیار کم است.

یکی از مهم ترین ملاک ها برای سنجش زیبایی و کیفیت ساختمان ،سنگ نمای استفاده شده در آن است. همانطور که می دانید از کلیه سنگ‌ها در ساختمان سازی و نماسازی ساختمان استفاده می شود. اما دو نوع سنگ تراورتن و گرانیت در میان دیگر سنگ‌ها معروف تر هستند و استفاده از آن ها رایج تر است.

natanz granite

حالا می خواهیم بدانیم سنگ‌ نمای ساختمان باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

ویژگی های سنگ نمای مناسب برای ساختمان:

همانطور که می دانید، سنگی که به عنوان سنگ نمای ساختمان انتخاب می شود، در وهله اول باید از مقاومت و استحکام کافی برخوردار باشد. این سنگ باید رنگ خود را در دراز مدت حفظ کند و در مقابل باران‌های اسیدی یا تغییرات جوی شکل خود را از دست ندهد.

علاوه بر این، به علت تفاوت در سلایق مشتریان، سنگ نمای ساختمان باید در رنگ و طرح تنوع داشته باشد. زیرا هر مشتری یک سلیقه خاص است و باید همه سلایق را در انتخاب سنگ نمای ساختمان پوشش داد.

در ساختمان‌های معمولی، تراش پذیری سنگ چندان اهمیت ندارد. اما در ساختمان‌های معروف که روی سنگ نما حکاکی یا تراش ایجاد می‌کنند، سنگ باید قابلیت برش و تراش آسان را داشته باشد.

از آنجا که استفاده از سنگ به عنوان نمای ساختمان ، نیازمند حجم زیادی از سنگ می باشد، باید سنگ نما از قیمت مناسبی برخوردار باشد. نصب سنگ نما در ساختمان‌های عادی، باید طوری باشد که قیمت آپارتمان‌ها را بیش از حد بالا نبرد و قدرت خرید مشتری را کم نکند.                                                          

ویژگی دیگری که در استفاده از سنگ نما باید به آن توجه کنیم، صیقل پذیری سنگ است. اینکه سنگ نما بتواند با براقیت و درخشندگی خود چشم ها را به خود خیره کند، یک وجه تمایز برای ساختمان محسوب می شود و ساختمان را زیباتر جلوه می دهد.

سنگ مناسب برای کف ساختمان

بهترین سنگ ها برای استفاده در ساختمان‌های معروف و تجاری:

 

سنگ گرانیت:

سنگ گرانیت یکی از پرکاربردترین سنگها در صنعت ساختمان سازی است. این سنگ هم به عنوان سنگ نما و هم در دکوراسیون های داخلی ساختمان استفاده می‌شود و به جهت تنوع در طرح و رنگ مورد پسند همه افراد قرار می گیرد.

سنگ گرانیت از تجمع ماگما در اعماق زمین تشکیل می شود و نوعی سنگ آذرین به شمار می‌رود. سنگ آذرین از دیرباز مورد توجه معماران بوده و حتی در ساخت اهرام مصر نیز از سنگ گرانیت استفاده شده است. البته مقاومت این سنگ، کمی کار با آن را دشوار کرده و در گذشته تنها در موارد خاص می‌توانستند از آن بهره برداری کنند.                                                                                                        

شاید شما هم شاهد سنگ‌های گرانیت زیبا در کفپوش ساختمان های معروف بوده اید. این سنگ، یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده به عنوان سنگ کف می باشد. زیرا صیقل پذیری عالی آن باعث می‌شود به خوبی نور را منعکس کند. این امر در فضا سازی بسیار قابل توجه است و ارزش سنگ گرانیت را بالا می‌برد.

سنگ گرانیت به علت تنوع بالا در رنگ و بافت، بسیار محبوب است. البته عده ای آن را سنگی  قدیمی به حساب می‌آورند و تاریخ مصرف آن را برای استفاده در ساختمان‌های لوکس منقضی می‌دانند. اما چه کسی است که نداند ویژگی‌های این سنگ به قدری منحصر به فرد است که بیشتر معماران و مهندسان سنگ گرانیت را اولین و آخرین انتخاب خود در ساختمان سازی میدانند.                                         

صنعت ساختمان سازی

عده ای دیگر نیز، گرانیت را سنگ رنگ و رو رفته می‌دانند و اعتقاد دارند رنگ آن پس از مدتی می‌پرد و واکنش نشان می‌دهد. خدمت شما می‌گوییم که سنگ گرانیت واقعی رنگ پریدگی ندارد و تنها سنگ‌های رنگ شده چینی هستند که به نام گرانیت در بازار وجود دارند و در تماس با آب یا تغییرات جوی رنگ خود را تا حدی از دست می‌دهند. این سنگ‌ها به راحتی با روش‌هایی ساده قابل تشخیص‌اند. 

استفاده دیگر سنگ گرانیت در آشپزخانه‌ها است. بسیاری از آشپزخانه‌های ساختمان های معروف و مجلل با استفاده از سنگ گرانیت ساخته شده اند. گرانیت در آشپزخانه کاربرد زیادی دارد. زیرا عایق آب و حرارت است و برای استفاده به عنوان سنگ‌ کانتر و دیوار کاملا مناسب است. همچنین، تمیز کردن و شستشوی آن بسیار راحت است و چربی و لکه در آن نفوذ نمی‌کند.

عمر سنگ گرانیت فوق العاده زیاد است و تقریبا تخریب نمی‌شود مگر در شرایطی بسیار خاص! همچنین، استفاده از آن نسبتا مقرون به صرفه است و مدام نیاز به تعمیر و بازسازی ندارد. سنگ گرانیت حتی در مواقع آتش سوزی نیز مقاومت خود را حفظ می‌کند و آتش نمی‌گیرد.

سنگ گرانیت مشکی

سنگ تراورتن:

سنگ تراورتن ،برخلاف سنگ گرانیت از نوع سنگ رسوبی محسوب می شود. این سنگ آهکی به راحتی در نقاط مختلف جهان یافت می‌شود و منابع فراوانی دارد. به همین علت، قیمت آن فوق العاده مناسب است.

استفاده از سنگ تراورتن در نمای ساختمان

تخلخل بالای این سنگ باعث شده بود که تا چند سال پیش، هیچ معماری از آن برای ساختمان خود استفاده نکند. اما با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش توانایی صیقلی کردن این سنگ ،تراورتن تبدیل به یکی از بهترین سنگ‌ها برای ساختمان سازی شد. به طوری که در حال حاضر، یکی از 5 سنگ برتر در صنعت معماری تراورتن است.

تراورتن سنگی سخت و مقاوم است که برای کلیه مصارف ساختمان سازی از جمله سنگ نما، سنگ راه پله و پلکان، سنگ کف، سرویس‌های بهداشتی و … از آن استفاده می‌شود. رنگ این سنگ اغلب شیری و کرم است اما رنگ‌های دیگری از جمله زرد و قرمز نیز دارد که تنوع آن را افزایش می‌دهد.

تنوع بالای اقسام و رنگ‌های تراورتن باعث شده که استفاده از آن در هر نوع ساختمانی مرسوم باشد و رضایت سلایق مختلف مردم را جلب کند. این سنگ از هر طیف رنگی که دوست داشته باشید، نمونه‌ای زیبا دارد و شما می توانید با دست باز یکی از نمونه‌ها را انتخاب کنید.

این سنگ به دو شکل موج دار و ابر و باد عرضه می‌شود که تفاوت آن به نوع برش آن بستگی دارد. از بهترین سنگ‌های تراورتن ،سنگ تراورتن آتشکوه است که نسبت به نمونه‌های دیگر قیمت بالاتر و طرفداران بیشتری دارد.

سنگ تراورتن از جمله سنگهای متخلخل است و استفاده از آن به عنوان سنگ نما  و کف کاملا مرسوم است. زیرا هم قابلیت صیقل پذیری دارد، هم امکان سر خوردن روی آن بسیار کم است. هر چه سنگ تراورتن رنگ روشن تری داشته باشد، میزان تخلخل آن کمتر است و کیفیت بالاتری دارد.                       

از سنگ تراورتن در معماری و ساختمان‌های معروف رومی نیز به وفور استفاده شده است. به خصوص در صنعت مجسمه‌سازی ساختمانی دوره باستان که مجسمه‌ها نماد ساختمان‌ها محسوب می‌شدند.         

استفاده از سنگ مقاوم تراورتن به عنوان کفپوش

این سنگ مقاومت بالایی دارد و در محیط‌های صنعتی نیز کاربرد دارد. زیرا ضربه و سایش به آن آسیبی وارد نمی‌کند و بافت آن را از بین نمی‌برد.

شکی نیست که تعداد و انواع سنگ‌ها در طبیعت بی شمارند. به همین علت، ذکر همه آن ها در این نوشته امکان پذیر نیست. هدف ما از این نوشته، معرفی دو نوع سنگ گرانیت و تراورتن بودکه در اغلب ساختمان‌های معروف و مجلل کشور استفاده شده اند.

البته استفاده از سنگ مرمر نیز در صنعت ساختمان مرسوم است. اما قیمت فوق العاده بالای آن به معماران و مهندسان اجازه نمی‌دهد بیش از حد روی آن مانور دهند.

در نتیجه بهترین و پرکاربردترین سنگی که در شهرها با آن روبرو می شویم و در فضاهای داخلی و خارجی خانه‌ها به خصوص ساختمان‌های معروف تجاری از آن استفاده می کنیم، سنگ گرانیت و تراورتن می‌باشند.

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *