|

تاریخچه سنگ گرانیت مشکی

سنگ آذرین

 تمام سنگ های گرانیتی که در طیف رنگ های خاکستری تا مشکی قرار دارند اصطلاحا سنگ گرانیت مشکی خوانده می شوند. در میان مردم مصر باستان گرانیت مشکی کاربرد گسترده ای در ساختمان سازی داشته است. برای مثال هرم معروف و بزرگ جیزه (یکی از اهرام مصر) در سطحی وسیع با گرانیت مشکی پوشانده شده است؛ خصوصا برای دیوارهای اتاقی که تابوت فرعون در آن پیدا شد  از این سنگ استفاه شده بود.

در بسیاری از مصنوعات تزئینی و دکوراتیوی که از دوران باستان کشف شده، گرانیت مشکی به کار رفته است. در گذشته اغلب برای ساخت سنگ قبر از گرانیت مشکی استفاده می کردند و این سنگ با جذب و بازتاب نور خورشید جلوه ای خیره کننده بر جای می گذاشت.

گرانیت مشکی وزن زیادی داشته و قطعا کار کردن با آن دشوار بوده اما مردم مصر باستان به خوبی از خاصیت ماندگاری و تاب آوری آن در برابر آب و هوا آگاه بودند و استفاده های بسیاری از این سنگ فوق العاده کرده اند.

حتی گرانیت های سیاهی که امروزه در ویرانه ساختمان های باستانی کشف می شوند نیز همچنان بی نقص و زیبا به نظر می رسند. زیبایی و دوام سنگ گرانیت مشکی آن را به یکی از محبوب ترین متریال ها در طراحی فضاهای لوکس تبدیل کرده است.

سنگ گرانیت ساختمانی

سنگ گرانیت به عنوان یک متریال ساختمانی

یافتن قطعات خیلی بزرگ سنگ گرانیت مشکی در معادن دشوار است برای همین کمتر پیش می آید که مثلا برای ساخت یک مجسمه بزرگ آن را بتراشند و یا از قطعات آن در هنر اینستالیشن استفاده کنند. این سنگ بیشتر در قالب های اسلب و تایل عرضه می شود و به همین دلیل عمدتا به عنوان متریالی برای ساخت دیوار، کف، اطراف شومینه و روی بار در پروژه های فاخر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توان از این سنگ در طراحی آشپزخانه و برای پوشش پله ها نیز استفاده کرد.

یکی از مهم ترین ویژگی های سنگ گرانیت مشکی این است که به ندرت مستهلک می شود. در واقع اگر در هر بخشی از بنا، این سنگ را به کار ببرید، گرانیت مشکی می تواند به اندازه طول عمر آن ساختمان به عنوان یک ارزش افزوده قلمداد شود؛ چرا که بسیار ماندگار است و استفاده از آن مثل یک سرمایه گذاریِ مطمئن است. گرانیت مشکی در مقایسه با سنگ های دیگر، نسبت به سفید کننده ها و مایعات اسیدی مقاوم تر است. برای شناخت بیشتر این سنگ می توانید به مقاله های گرانیت مشکی و کاربرد سنگ در معماری رجوع کنید.

معدن سنگ گرانیت

تاریخچه زمین شناسی

سنگ ها به طور کلی به سه دسته آذرین، رسوبی و دگرگونی تقسیم می شوند. بیشتر سنگ هایی که در ساختمان سازی از آن ها استفاده می شود از خانواده سنگ های رسوبی هستند. سنگ های رسوبی در اثر فشاری که طی میلیون ها سال به دانه های رسوب مستقر در لایه ها وارد می شود به وجود می آیند. اما گرانیت ها از دسته سنگ های آذرین هستند و بنا براین در دمایی بسیار بالا و در جایی نزدیک هسته زمین از مواد آتشفشانی شکل می گیرند. آن دسته از فعالیت های آتشتفشانی که روی گداخته های سنگ گرانیت انجام می شود تقریبا در عمق 16 هزار متری زمین اتفاق می افتد. میلیون ها سال زمان لازم است تا آتشفشان ها ماگما را به سطح زمین برسانند تا پس از سرد شدن، به این سنگ متراکم، ماندگار و زیبا که ما امروز می بینیم تبدیل شود.

گرانیت های مشکی میتوانند بر اساس تفاوت دانه ها و رنگ هایشان شکل های بسیار گوناگونی داشته باشند. دانه های سفید، کریستال های معدنی فلدسپار اند و رنگ های مشکی از بیوتیت های معدنی و یا میکای سیاه حاصل می شوند. حالت شیشه ای گرانیت به دلیل وجود کوارتز است.

حتی گرانیت هایی که از یک معدن استخراج می شوند هم به یکدیگر شبیه نیستند و می توانند ترکیب بندی های گوناگونی در ظاهرشان داشته باشند.

سنگ گرانیت

گرانیت هایی که امروز می بینید در حدود 300 میلیون سال پیش به وجود آمده اند و این عدد دو برابر عمر قدیمی ترین سنگ های رسوبی است. جالب است بدانید که این گرانیت ها قبل از پیدایش خزندگان، پستانداران و پرندگان تشکیل شده اند.

با توجه به عمر گرانیت مشکی، عمقی که در آن تشکیل شده است و همینطور حرکات تکتونیکی صفحات زمین، این سنگ با ارزش می تواند در چندین محل از کره زمین پیدا شود.

کشورهای آفریقای جنوبی، آنگولا، برزیل، چین، هندوستان و کشورهای اسکاندیناوی جزء اولین محل های کشف گرانیت مشکی در جهان بودند.

سنگ های گرانیت مشکی در معادن ایران با دانه بندی های متفاوت و در گستره های رنگی بزرگی یافت می شوند.

از مهم ترین معادن گرانیت مشکی ایران میتوان به معادن شفق و لاگهر نطنز اشاره کرد. سنگ گرانیت نطنز یکی از مرغوب ترین گرانیت های موجود در کشور است.

گرانیت مشکی سوران، جزء بهترین و با کیفیت ترین سنگهای گرانیت مشکی موجود در بازار ایران است که از معدن لاگهر نطنز استخراج و توسط کارخانه سنگ سروش، با پرداخت های مختلف تولید و به بازار عرضه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *