|

کاربرد انواع سنگ در معماری

سنگ در معماری

استفاده از سنگهای طبیعی در طراحی داخلی خانه ها می تواند اتمسفری روحانی به فضا ببخشد و خانه را از جهان بیرون جدا کند. سنگ ها در کنار گیاهان، آب، خاک، آتش و چوب کنتراست های بی نظیری خلق می کنند و مکان را منحصر به فرد می سازند. استفاده از سنگ در معماری تداعی کننده آشتی انسان و طبیعت است.

سنگ ها با جذابیت روستیکشان به محیط خانه گرما می بخشند و در عین حال می توانند هوای خانه را خنک نگه دارند. چرا که در هنگام گرمای محیط، حرارت را جذب می کنند و سپس با خنک شدن هوا تدریجا گرمای جذب شده را آزاد می کنند.

 سنگ ها خصوصا برای استفاده در خانه های داخل شهر گزینه بسیار مناسبی هستند؛ چون عایق صدا هستند و به واسطه خاصیت جذبشان، جلوی ورود سر و صداهای بیرون را می گیرند و می توانند محیطی آرام را برای اهل خانه فراهم کنند.

سنگ ها پایدارند و استفاده از آن ها آسیبی به محیط زیست نمی رساند. ضمن اینکه هزینه نگهداری شان بسیار کمتر از هزینه نگهداری مواد دیگر است.

در ادامه به توضیح برخی از انواع کاربردهای سنگ در معماری و طراحی داخلی می پردازیم.

استایل معماری

چندان فرقی نمی کند چه استایلی برای معماری به کار می برید؛ اگر خانه ای را به سبک روستیک، معاصر و یا یا التقاطی طراحی می کنید خاصیت تطبیق پذیری سنگ ها آن ها را برای استفاده در انواع فضاها مناسب می سازد.

سنگ در معماری

در این میان یکی از پرکاربردترین سنگ ها، گرانیت است. گرانیت ها بسیار سنگ های محکمی هستند و به راحتی کثیف نمی شوند ؛ خصوصا گرانیت های مشکی با درخشش بی نظیرشان فضایی افسون کننده خلق می کنند. یکی از بهترین کاربردهای سنگ گرانیت مشکی در ساخت دیوارهای خارجی است. گرانیت مشکی می تواند به خوبی مرز خانه را از حیاط و یا باغ مشخص کند. همچنین می توانید از گرانیت سیاه برای دیوارهای اکسنت(دیواری در خانه که شکل ظاهری اش با بقیه دیوارها متفاوت است) نیز استفاده کنید. مثلا می توانید برای دیوار کنار شومینه از گرانیت سیاه استفاده کنید و فضایی بسیار شیک و با وقار خلق نمایید. گرانیت به خاطر استحکام و پایداری اش سنگ بسیار مناسبی برای استفاده در حمام و آشپزخانه است.

نوع سنگ

به کارگیری سنگ در معماری گزینه های زیادی به شما می دهد و شما می توانید متناسب با هدف و استایل مورد نظرتان سنگ دلخواه را انتخاب کنید.

در بین سنگ ها، گرانیت به عنوان بخش مهم و بزرگی از معماری مدرن شناخته می شود، لایم استون و سند استون با رنگ های زرد و خاکستری روشن می توانند انتخاب متفاوتی برای دیوراها باشند. یا تراورتن با بافت ترک خورده اش می تواند گزینه خوبی برای استفاده در حمام باشد. شست و شوی سنگ ها آسان است و آن ها آب را به سختی جذب می کنند.

راه های شگفت انگیز و گوناگونی برای استفاده از سنگ در دکوراسیون وجود دارد. مثلا سنگریزه ها انتخاب خوبی برای زیر وان حمام هستند و حال و هوایی طبیعی به آن می بخشند . می توان از مخلوط ریگ و سنگ ریزه برای کف دستشویی یا کف گلخانه استفاده کرد. همچنین ایوان های آجری با کف سیاه گرانیتی سال های سال است که یکی از زیباترین انتخاب ها هستند.

کاربرد سنگ در معماری

 

کاربرد سنگ

به طور کلی سنگ ها به خوبی خود را با متریال های دیگر وفق می دهند اما از نظر زیبایی شناسی شاید بتوان گفت بهترین مکمل سنگ ها، چوب ها هستند. این دو در کنار هم فضایی بسیار بکر به وجود می آورند و انتخاب مناسبی برای ساخت خانه های روستیک هستند.  همچنین استفاده از سنگ های تیره در کنار چوب های روشن تر یکی از بهترین ایده ها برای ساخت فضایی متمایز است.

سنگ ها علاوه بر خاصیت تطبیق پذیری شگفت انگیزشان،از نظر پرداخت نیز بسیار گوناگون هستند. تنوع فینیشینگ های سنگ شمار گزینه های شما را برای استفاده در فضا بیشتر می کند. برای انتخاب هدفمندتر سنگ و طراحی فضای مناسب، بهتر است انواع فینیشینگ های سنگ را نیز بشناسید .

ما در مجموعه سنگ سروش با تنوع پرداخت ها و فینیشینگ های سنگ گزینه های زیادی برای پیشنهاد به معماران و طراحان داریم.

امروز درباره برخی از کاربردهای سنگ در معماری داخلی صحبت کردیم و دیدیم که سنگ ها هم از نظر زیبایی شناسی و هم از نظر کاربردی متریال بسیار مناسبی برای استفاده در خانه هستند و تنوع بسیاری هم برای استفاده از آن ها وجود دارد.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *