|

نکاتی که قبل از خرید سنگ باید بدانیم

نکاتی برای خرید سنگ

آیا تا به حال مسئولیت انتخاب سنگ برای یک ساختمان عظیم را به عهده داشته اید؟ برای این انتخاب به چه فاکتورهایی توجه می کنید؟ شاید شما از همه زیر و بم های خرید سنگ گرانیت، مرمر و یا سایر انواع سنگ اطلاع نداشته باشید. در این نوشته تلاشی صادقانه برای کمک به شما در خرید سنگ وجود دارد. پس این نکات مهم را بخوانید و در هنگام خرید به آن ها توجه کنید تا بتوانید مناسب ترین سنگ را برای ساختمان انتخاب کنید.

سنگ ها را متناسب با کاربرد انتخاب کنید

چرخه تولید سنگ هر یک از انواع سنگ را برای کاربردی ویژه آماده می کند. همچنین اگر تجربه بازدید از یک کارخانه سنگ را داشته باشید، می دانید که در آن جا نیز، هر یک از محصولات برای هدفی ویژه تولید می شوند و هر سنگی، کارایی خاص خود را دارد. به عنوان مثال، سنگی که از آن برای سطح خشن پاسیو استفاده می کنید، احتمالا برای کانتر آشپزخانه مناسب نیست. پس در هنگام خرید سنگ بهتر است علاوه بر زیبایی به کاربرد محصول هم فکر کنید و برای انتخاب گزینه مناسب با فروشنده مشورت کنید.

کاربرد سنگ

 

بعضی از سنگ ها نیاز به نگهداری دارند

سعی کنید سطح سنگ (مثلا کانترتاپ) را از لکه ها ، نشت مایعات اسیدی، مواد غذایی و اشیا تیز دور نگه دارید. همچنین از قرار دادن مستقیم قابلمه های داغ بر روی سطح بالای سنگ خودداری کنید. اگرچه سنگ ها بسیار بادوام اند و از مقاومتی چند میلیون ساله برخوردار هستند، اما نگهداری بهتر، می تواند باعث بهبود ظاهر و افزایش طول عمر آن ها شود. علاوه بر این، هنگام تمیز کردن سنگ بهتر است فقط از آب ساده یا ترکیب آب و صابون ملایم استفاده کنید؛ آب ولرم نسبت به آب خیلی سرد یا خیلی داغ، مناسب تر است.

 

از سیلر استفاده کنید

سنگ های طبیعی در اصل متخلخل هستند و مایعات و لکه ها را جذب می کنند. بسیاری از مواد غذایی اسیدی و مایع، مواد شیمیایی و سایر مواد در اثر تماس با سطح سنگ، می توانند باعث تغییر رنگ آن شده و به سطح صیقلی سنگ آسیب برسانند. برای همین بهتر است از سیلر استفاده کنید. سیلرها میزان لکه گیری سنگ ها و جذب مایعات را به حداقل می رسانند.

تمیز کردن سنگ

 

انتخاب فینیشینگ مناسب

در مقالات قبلی درباره انواع روش های فرآوری صحبت کردیم و شما می دانید که سنگ های گرانیت مشکی و به طور کلی سنگ ها دارای انبوهی از فینیشینگ ها هستند. سنگ های طبیعی به صورت سابیده، فلیم یا هوند در دسترس اند. سنگ های سابیده ظاهری براق دارند و برای سطوح مبلمان، کانتر آشپزخانه، تایل های کف و دیوارها به کار می روند. با این حال، سنگ های صیقل یافته برای مناظر بیرونی یا داخلی خوب نیستند و سنگ های فلیم چرمی ظاهری مات را به نمایش می گذارند.

سنگ هایی که به روش هوند فرآوری می شوند، برای کف، پله ها و آستانه ها مناسب اند زیرا نور بسیار کمی را منعکس می کنند. این فینیشینگ بر خلاف پرداخت سابیده، برای استفاده در مناطق پر رفت و آمد مناسب است. اگر قصد دارید برای تایل های کف ساختمانتان از گرانیت استفاده کنید، بهتر است گرانیت فلیم را انتخاب کنید که بافتی سفت و سخت داشته باشد.

انتخاب سنگ

 

به سختی سنگ دقت کنید

هنگام انتخاب سنگ باید به میزان سختی آن نیز توجه کنید. کاربرد یا مکانی که برای سنگ در نظر دارید تفاوت ایجاد می کند. مثلا سنگ گرانیت مشکی برای کانتر آشپزخانه، سطوح پرتردد و کف بهترین است. اما سنگ مرمر برای مناطقی که احتمال گرما و خراش کمتر است خوب است. مرمر می تواند برای دیوارهای سرویس بهداشتی، حمام و روکش های میز انتخاب مناسبی باشد.

سنگ ها محکم و زیبا هستند اما ممکن است نقایصی داشته باشند

در طبیعت هیچ چیز محکم تر از سنگ ها در نظر گرفته نمی شود. سنگ ها، مواد طبیعی به دست آمده از دل معادن هستند. اگرچه عملکرد سنگ های طبیعی از هر ماده مصنوعی ساخته شده به دست انسان بالاتر است، اما سنگ ها دارای بعضی نقایص و تشابهات نیز هستند. مثلا گوناگونی های رنگ و بافت در سنگ های طبیعی، نسبتا محدود است. بنابراین اگر اصرار زیادی بر تنوع رنگ دارید، ممکن است سنگ های طبیعی برای شما چندان مناسب نباشند.

امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *