|

استخراج سنگ های طبیعی

استخراج سنگ طبیعی

استخراج سنگ های گرانیت

در مقالات قبلی درباره فرآیند تولید و انواع روش های فرآوری سنگ گرانیت مشکی سوران به همراه ویژگی های آن صحبت شد. اکنون قصد داریم به شیوه‌های متداول استخراج سنگ گرانیت مشکی بپردازیم. در این مقاله، برخی از مراحل و شیوه های استخراج به طور مختصر بررسی خواهد شد.

شیوه‌های متداول استخراج سنگ گرانیت

استخراج، اولین مرحله در فرآیند تولید سنگ هاست که بسته به نوع سنگ، تجهیزات و سایر عوامل، به شیوه های گوناگونی انجام می شود. استخراج سنگ معمولا به دو روش سیم‌برش و دیسک‌کاتینگ‌ انجام می‌شود که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

سیم برش

در این روش، ابتدا به وسیله دستگاه حفاری راسول، سوراخ‌های عمودی و افقی مشخصی درمنطقه حفاری ایجاد می‌شود که تعیین کننده ابعاد بلوک نهایی است. سپس با عبور سیم الماسه‌ی دستگاه سیم‌برش از داخل حفره‌های ایجاد شده، بلوک مورد نظر که وزن تقریبی آن معادل 1000 تن است، از دل کوه برش می‌خورد. برای جدا کردن این بلوک های برش خورده از کوه، می‌توان از ابزارهایی مانند جک‌های هیدرولیکی، پاکت‌های فلزی، بیل مکانیکی و لودر استفاده کرد. همچنین استفاده از مواد انفجاری برای جدا کردن بلوک از کوه نیز مرسوم است اما به‌دلیل کاهش کیفیت و سلامت بلوک‌های استخراجی و نیز آسیب‌های زیست محیطی، از این مدل در مجموعه معادن لاگهر و شفق استفاده نمی‌شود. در مرحله بعد، بلوک‌های استخراج شده به وسیله دستگاه سیم‌برش به ابعاد استاندارد، بریده شده و آماده‌ی بارگیری می‌شوند. در حال حاضر در معدن لاگهر، از روش سیم‌برش جهت استخراج سنگ گرانیت نطنز استفاده می‌شود.

استخراج سنگ های طبیعی

 

دیسک کاتینگ

در این روش، استخراج توسط دیسک‌های نصب شده بر روی دستگاه دیسک‌کاتینگ انجام می‌شود. این دستگاه بر روی ریل‌ها قرار گرفته، در سطح معدن حرکت کرده و برش‌های طولی و عرضی را با ابعاد مشخص تا حداکثر ۱۶۰ سانتیمتر در محدوده‌ی استخراج ایجاد می‌کند. سپس سطح مقطع زیرین بلوک، به وسیله سیم‌برش از کوه جدا شود. در نهایت، بلوک‌های جدا شده، توسط جرثقیل کابلی، به سکوی بارانداز منتقل و آماده بارگیری می گردد. از مزایای استفاده از این روش، می توان به هزینه پایین استخراج و تولید کوپ‌های استاندارد اشاره کرد.

لازم به ذکر است در معدن شفق، جهت استخراج سنگ گرانیت، از روش دوم استفاده می‌شود.

چه بلوک هایی مناسب اند؟

بلوک ها باید از سنگ هایی با خواص فیزیکی و مکانیکی مشخص تولید شوند. شکل ظاهری و کیفیت سطح بلوک ها باید از الزامات خاصی برخوردار باشد. بعد از بریدن قطعات سنگ، سطح آن ممکن است گره ها، فرورفتگی ها و شکستگی هایی داشته باشد که با انواع روش های پرداخت مانند پولیش، پرداخت فلیم و پرداخت چرمی سطح سازگارتری پیدا می کند.

مجموعه ای از خصوصیات ظاهری، فیزیکی- مکانیکی و تکنولوژیک درجه کیفیت سنگ را تعیین می کنند. نقایصی که کیفیت سنگ را کاهش می دهد شامل شکستگی ، هوازدگی ، وجود مناطق غیر قابل صیقل، لکه های کثیف، سنگ های آهکی و رطوبت بیش از حد کوه است.

امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *