|

معروفترین بناهای تاریخی دنیا

معروفترین بناهای تاریخی دنیا

فهرست عناوین

معروفترین بناهای تاریخی دنیا و آشنایی با آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تاریخ یکی از موضوعاتی است که همواره افراد به ویژه ایرانیان علاقه بسیار فراوانی به آن نشان می دهند. در واقع ما می توانیم با بررسی موضوعات تاریخی، درس های گوناگونی از گذشتگان خود بگیریم. بررسی معروفترین بناهای تاریخی دنیا نیز از این قاعده مستثنا نیست. ما می توانیم با بررسی اینگونه بناها نه تنها اطلاعات خود را در مورد تاریخ، فرهنگ و تمدن یک کشور بالا ببریم، بلکه می توانیم اطلاعات ارزشمندی در مورد سبک طراحی هر بنا، نوع مواد استفاده شده در آن و معماران آن بنا نیز دریافت کنیم.

از جمله معروفترین بناهای تاریخی دنیا که قرار است در این مقاله به بررسی آنها بپردازیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل بنف.
  • تئاتر رومی اورانژ.
  • موزه دولتی تاریخ روسیه.
  • تالار بولشوی.
  • پرستشگاه خورشید کونارک.
  • کلیسای جامع سنت مارک.
  • کلیسای جامع سنت جان.
  • مسجد آبی.
  • کلیسای وست مینستر.
  • معبد پاپاناساناتار.
  • باسیلیکا کنستانتین.
  • الحمرا.
  • کلیسای جامع میلان.
  • آکروپولیس.
  • تاج محل.

معروفترین بناهای تاریخی دنیا

هتل بنف؛ سرآغاز امپراطوری اقتصادی کانادا:

شاید قرار گرفتن هتل بنف در میان معروفترین بناهای تاریخی دنیا اندکی عجیب به نظر برسد. با این حال بایستی بگوییم این هتل در سال 1888 در نزدیکی راه آهن پسیفیک توسط شخصی به نام ویلیام هورن ساخته شد. در ابتدا سازه هتل بنف از جنس چوب ساخته شده بود اما این هتل در سال 1926 دچار حادثه آتش سوزی شد. در نتیجه پس از آن مالکین هتل بنف تصمیم گرفتند که یک قلعه سنگی در همان مکان بنا کنند، سازه ای که امروزه در شهر بنف کانادا قرار گرفته و با توجه به پتانسیل گردشگری بالایی که دارد، هر ساله مقصد بسیاری از افراد قرار می گیرد.

هتل بینف

تئاتر رومی اورانژ؛ نگین تئاترهای رومی جهان:

همواره تئاترهای رومی از جمله معروفترین بناهای تاریخی دنیا محسوب می شوند. حال بایستی به سراغ معروف ترین آنها یعنی تئاتر رومی اورانژ که در شهر اورانژ فرانسه قرار گرفته است، برویم. این شاهکار رومی 40 سال پیش از میلاد و از جنس سنگ ساخته شده است. همچنین دیوار اصلی تئاتر رومی اورانژ 103 متر طول، 180 متر ضخامت و 37 متر ارتفاع دارد که باعث می شود بیش از 9000 تماشاچی در آن جای بگیرند. این بنای شگفت انگیز که در طول تاریخ استفاده های گوناگونی داشته است، در ابتدا مکانی برای امور فرهنگی نظیر تئاتر، نمایش یا سخنرانی محسوب می شده است.

تئاتر رومی اورانژ

موزه دولتی تاریخ روسیه:

معماری بی نظیر موزه دولتی تاریخ روسیه باعث شده است که آن را از جمله معروفترین بناهای تاریخی دنیا بدانیم. این بنا که در سال 1872 به دستور الکساندر سوم در میدان سرخ شهر مسکو تاسیس شد، پس از بازسازی هایی که داشت در سال 1898 رسماً افتتاح گردید. همچنین الکساندر سوم ساخت آن را به دو معمار به اسم های شروود و سیمونوف سپرد. این دو معمار نمای بیرونی این موزه را به رنگ های سفید، قرمز و سبز طراحی کردند. همچنین برج هایی به شکل مربع که با سقف های هرمی طراحی شده اند، برای این موزه در نظر گرفته شده است. به علاوه نقاشی ها و معماری شگفت انگیز فضای درونی این موزه، هوش را از سر هر کسی خواهد برد.

موزه دولتی روسیه

تالار بولشوی؛ تبلور معماری رومی در روسیه:

تالار بولشوی در سال 1776 به دستور شاهزاده پتر اوراسو از جنس چوب ساخته شد. آتش سوزی های فراوان و بلایای طبیعی مختلف باعث شد که این بنا در سال های مختلفی تحت بازسازی قرار بگیرد و امروزه یک بنای سنگی و شگفت انگیز را شاهد باشیم. معماری تالار بولشوی با الهام گرفتن از معماری سبک رومی طراحی شده است که باعث شده آن را از جمله معروفترین بناهای تاریخی دنیا بدانیم. هنگامی که از معماری این تالار سخن به میان می آید، باید بگوییم بر روی دیوار آن یک عقاب دو سر به چشم می‌خورد. همچنین مجسمه آپولو که در سردر ساختمان قرار گرفته توجه همگان را به خود جلب می کند.

تالار بولشوی

پرستشگاه خورشید کونارک؛ یک افسانه واقعی:

پرستشگاه خورشید کونارک، نه تنها از جمله عجایب هفتگانه هند محسوب می شود، بلکه می توان آن را یکی از معروفترین بناهای تاریخی دنیا معرفی کرد. این بنا که در قرن 13 میلادی به دستور یکی از فرماندهان سپاه سلسله گانگا (سلطان ناراسیمها دوا) بنا شده است و در اوریسای هند قرار دارد. همچنین بایستی بگوییم معماری و طراحی شگفت انگیز سنگی این پرستشگاه باعث تعجب معماران امروزی نیز شده است.

پرستشگاه خورشید کونارک

کلیسای جامع سنت مارک؛ مقبره مارکوی مقدس:

هنگامی که سخن از معروفترین بناهای تاریخی دنیا به میان می آید، نباید جای معماری بیزانسی خالی بماند؛ نام این کلیسا به علت قرارگیری مقبره سنت مارکو( مارکوی مقدس) در آن می باشد. کلیسای سنت مارک که در شهر ونیز قرار دارد، در قرن 11 میلادی ساخته شده و دارای معماری شگفت انگیزی است. همچنین در ساخت آن از چوب، مس و سنگ های فوق العاده زیبا استفاده شده است که آن را منحصر به فرد می کند.

کلیسای جامع سنت مارک

کلیسای جامع سنت جان؛ چهارمین کلیسای بزرگ دنیا:

کلیساهای زیادی با چنین نامی در دنیا وجود دارد، اما کلیسای مد نظر ما کلیسای جامع سنت جان است که در نیویورک سیتی قرار دارد و به عنوان چهارمین کلیسای بزرگ دنیا شناخته می شود. این کلیسا در سال 1888 طراحی شده و با اینکه کلیساهایی با قدمت بیشتری نسبت به کلیسای جامع سنت جان وجود دارند اما طراحی شگفت انگیز و منحصر به فرد این کلیسا باعث شده است تا آن را به عنوان یکی از معروفترین بناهای تاریخی دنیا معرفی کنیم.

کلیسای جامع سنت جان

مسجد آبی؛ نگین معماری اسلامی:

مسجد آبی که شاهکار معماری اسلامی محسوب می شود، در سال 1619 به دستور سلطان احمد اول عثمانی در شهر استانبول و با کاشی های آبی ساخته شد. این بنا که امروزه به عنوان یکی از معروفترین بناهای تاریخی دنیا شناخته می شود، معماری منحصر به فردی دارد. در واقع فضای بیرونی آن از گنبدهای کوچک و بزرگی ساخته شده است که همگی زیبایی خاصی را به گنبد اصلی این مسجد هدیه داده اند. همچنین هفت مناره برای آن در نظر گرفته شده که بتواند حتی از دور نیز تمامی نگاه ها را به خود جلب کند. فضای داخلی این مسجد، تبلور معماری اسلامی است. در واقع معماران اسلامی به قرینه سازی و استفاده از اشکال هندسی علاقه بسیار زیادی داشتند که می توانیم این نکته را در مسجد آبی نیز مشاهده کنیم. در ساخت این مسجد از موادی نظیر سنگ مرمر، سرامیک، سنگ های گران قیمت و چوب استفاده شده است.

مسجد آبی؛ نگین معماری اسلامی

کلیسای وست مینستر؛ یک کلیسای شاهانه:

شاید شما نیز تصاویر کلیسای وست مینستر را دیده باشید! این کلیسا که به عنوان یکی از معروفترین بناهای تاریخی دنیا شناخته می شود، در سال 1050 میلادی در شهر لندن به سبک معماری گوتیک ساخته شد. گمان می رود که کلیسای وست مینستر، اولین بنایی باشد که به سبک گوتیک در انگلستان ساخته شده است. همچنین بایستی به این نکته اشاره کنیم که از زمان تاسیس این کلیسا، تمامی پادشاهان بریتانیایی که شامل ۳۹ نفر(به جز دو نفر) هستند در این کلیسا مراسم تاجگذاری خود را برگزار کرده اند. همچنین کلیسای وست مینستر آرامگاه بسیاری از افراد مشهور نظیر استیون هاوکینگ، آیزاک نیوتن، ادوارد خستو و غیره می باشد.

کلیسای وست مینستر

معبد پاپاناساناتار؛ پرستشگاه خدای شیوا:

یکی دیگر از معروفترین بناهای تاریخی دنیا معبد پاپاناساناتار در کشور هند می باشد. این معبد برای پرستش خدای هندی ها به نام شیوا طراحی شده است.. در واقع معبد پاپاناساناتار، دارای هفت طبقه می باشد و دیوارهایی از جنس سنگ گرانیت تمامی فضای آن را احاطه کرده اند. همچنین در آخر بایستی بگوییم معبد پاپاناساناتار توسط شخصی به نام چاندراکولا پاندیا ساخته شد و سپس توسط پادشاهان سلسله ویجایا ناگار گسترش داده شد.

معبد پاپاناساناتار

باسیلیکا کنستانتین؛ یادگار امپراطوری روم:

باسیلیکا کنستانتین یک کلیسا محسوب می شود. این کلیسا در سال 300 پس از میلاد به دستور کنستانتین یکم طراحی شده است که به خوبی می تواند سبک طراحی ابتدایی مسیحیت را به تصویر بکشد. باسیلیکا کنستانتین که امروزه در کشور آلمان قرار گرفته است، دارای طویل ترین تالار دوران باستان می باشد. طول این تالار ۶۷ متر، عرض آن ۲۶ متر و ارتفاع آن ۳۳ متر است که هیبت خیره کننده ای را به آنها هدیه داده است.

باسیلیکا کنستانتین

الحمرا؛ تلفیق معماری اسلامی و رنسانس:

الحمرا یک مجموعه کاخ و قلعه محسوب می شود که در طی قرن های متمادی به شکل امروزی در آمده است. در واقع بناهای اولیه این مجموعه در قرن 13 توسط شخصی به نام محمد اول ابن الاحمر ساخته شده است. پس از آن، از آنجایی که گرانادا یعنی شهری که الحمرا در آن واقع شده است، محل اختلاف مسلمانان و مسیحیان بوده، این کاخ به دست مسیحیانی همچون شاه فردیناند و ایزابل می افتد. در نتیجه آنها نیز با توجه به سبک معماری خودشان کاخ هایی را در این قسمت بنا کردند. تلفیق معماری اسلامی و رنسانس در این مجموعه، زیبایی فوق العاده و منحصر به فردی را به آن اعطا کرده است.

کاخ الحمرا

کلیسای جامع میلان؛ یک شاهکار 6 قرنه:

کلیسای جامع میلان امروزه به عنوان یکی از معروفترین بناهای تاریخی دنیا محسوب می‌شود. ساخت این کلیسا 6 قرن به طول انجامیده و بناهای اولیه کلیسای جامع میلان که به عنوان سومین کلیسای بزرگ جهان مسیحیت شناخته می شود، در سال 1386 میلادی به دست شخصی به نام سیمون دا اورسنیگو ساخته شده اند. لازم به ذکر است که برای ساخت این کلیسا از سنگ مرمر سفید استفاده شده که ظاهر آن را بسیار خاص و جذاب می کند. همچنین سبک معماری گوتیک استفاده شده در ساخت کلیسای جامع میلان جلوه ای فوق العاده شگفت انگیز را برای آن به ارمغان آورده است. در آخر نیز بایستی بگوییم کار ساخت کلیسای جامع میلان در طی قرن های متمادی توسط معماران مختلف ادامه داشته تا اینکه نهایتاً در سال 1965 آخرین دروازه بنا ساخته شده است.

کلیسای جامع میلان

آکروپولیس؛ نماد ملی و تاریخی یونان:

آکروپلیس که در شهر آتن یونان قرار دارد، در قرن ۵ پیش از میلاد ساخته شده است. برای ساخت این مجموعه شگفت انگیز از هنر و دانش معمارانی همچون کالیکراتس، فی دیاس، ایکتینوس و ام‌نیسکلس بهره گرفته اند. این چهار معمار خوش ذوق توانسته اند با استفاده از سنگ و هنر خود یک بنای باشکوه که امروزه مقصد بسیاری از گردشگران است را طراحی کنند. البته این بنا نیز مانند تمامی بناهای تاریخی دنیا از گزند و آسیب انسانی و بلایای طبیعی در امان نمانده و بخش هایی از آن تخریب شده است.

آکروپولیس

تاج محل؛ تبلور معماری ایرانیان:

در آخرین مورد از معروفترین بناهای تاریخی دنیا بایستی به تاج محل که توسط معماران مشهور ایرانی، احمد لاهوری و حمید لاهوری، طراحی و ساخته شده است، اشاره داشت. بر اساس بسیاری از کتب این بنا و شاهکار هنر ایرانی-اسلامی که در شهر آگرای هند قرار گرفته است، به دستور شاه جهان گورکانی و به یادبود همسر وی، ممتاز محل، در سال 1647 میلادی ساخته شده است. به همین خاطر بسیاری از مورخان آن را نتیجه یک عشق واقعی می دانند. لازم به ذکر است که این بنا با تلفیق سبک معماری گورکانی و ایرانی با استفاده از سنگ مرمر سفید تزیین شده که به گوهرسنگ نیز معروف می باشد، ساخته شده است. همچنین می توان سطوحی از هنر ایرانی نظیر خوشنویسی و نقاشی را نیز در آن مشاهده کرد.

تاج محل

سنگ؛ راز ماندگاری معروفترین بناهای تاریخی دنیا:

حال که با معروفترین بناهای تاریخی دنیا آشنا شدیم، بایستی بگوییم تمامی این بناها یک نقطه مشترک دارند؛ از زمانی که استفاده از سنگ برای ساخت و ساز شروع شد، تاکنون انواع سنگ های مختلف در بناهای گوناگون استفاده شده است. حتی امروزه نیز که ما در یک دنیای مدرن زندگی می کنیم، استفاده از سنگ های مختلف نقش ویژه ای در زیباسازی بناهای ما دارد.

ما در مجموعه سنگ سروش با بیش از سه دهه سابقه فعالیت در زمینه استخراج، طراحی و استفاده از انواع سنگ های زیبا در خدمت شما عزیزان هستیم تا بتوانیم جلوه ای خاص و منحصر به فرد همانند معروفترین بناهای تاریخی دنیا را به ساختمان های شما هدیه دهیم. شما می توانید همین الان از طریق مشاوره رایگان با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *