|

معماری کیپ کد ( Cape Cod)

معماری کیپ کد

معماری کیپ کد یکی از محبوب ترین و متمایزترین سبک های معماری آمریکایی است. این سبک در سراسر امریکا و به خصوص در نیوانگلند یافت می شود. کلبه کیپ کد که به دلیل خطوط تمیز، ساده و بی انتها تحسین شده ، نوعی ساختمان است که بسیار به نقاشی های کودکان از «خانه» شباهت دارد. خانه های کیپ کد بسیار ساده و بدون دردرسر به نظر می آیند. در مقالات گذشته درباره انواع سبک های معماری و کاربرد سنگ در معماری داخلی صحبت کردیم و در این ارائه قصد داریم درباره ریشه ها و ویژگی های معماری کیپ کد سخن بگوییم.

ریشه های معماری کیپ کد

کیپ کد به عنوان یک سبک آمریکایی شناخته می شود. این معماری ابتدا در قرن هفدهم توسط استعمارگران انگلیسی به ایالات متحده آمریکا معرفی شد.سپس امریکایی ها ازخانه های چوبی و نیمه چوبی انگلیسی الهام گرفتند و آن را متناسب با آب و هوای تلخ نیوانگلند تغییر دادند.

موج اصلی ساختمان سازی کیپ کد از سال 1690 تا 1850 میلادی شکل گرفت. موج دوم معروف به Cape Cod Revival در دهه 1920 تا 1950 میلادی به راه افتاد و به محبوبیت این سبک گسترش یافته در سراسر امریکا کمک کرد.

معماری-کیپ-کد

در دهه 1930 ، افسردگی عمومی و احیای استعمار در کنار هم باعث شدند که خانه های سبک کیپ کد دوباره محبوبیت خود را به عنوان یک سبک ساختمان سازی اقتصادی به دست آورد. در دهه های 40 و 50 میلادی، خانه های کیپ کد پاسخی گسترده برای رونق دوباره مسکن پس از جنگ بودند. حتی در آمریکای بزرگ قرن بیست و یکم، خانه های کیپ کد با جذابیت های نوستالژیک محبوب و با ساخت های جدید در هر اندازه ( از خانه های پراکنده گرفته تا خانه های کوچک الهام گرفته از سبک معماری اصلی کیپ کد)  همچنان جایگاه خود را حفظ کرده اند.

عناصر اصلی معماری کیپ کد

معماری کیپ کد یکی از سبک هایی است که ساختمان های آن به سرعت قابل شناسایی هستند. در واقع یک خانه کیپ کد اصیل، یک کلبه کوچک، مستطیل شکل و بدون تزئین با سقف شیب دار است که معمولا به صورت یک طبقه یا یک و نیم طبقه ساخته می شود. معمولا روی شیروانی های این خانه ها برف انباشته شده است و یک دودکش بزرگ مرکزی و سقفی نه چندان وسیع، به گرم نگه داشتن خانه کمک می کند. این خانه ها معمولا یک درب مرکزی ساده دارند که با پنجره های کرکره ای ساخته از چوب چند لایه پوشیده شده است.

مفهوم معماری کیپ کد طی چند قرن اخیر تکامل یافته است. یک خانه کیپ کد معمولا دارای دو اتاق (یک اتاق نشیمن و یک اتاق خواب اصلی) است. دودکش های عظیم مرکزی مخصوص انگلیسی غالباً با پیشرفت تکنولوژی گرمایشی، کوچک تر شده و دودکش ها در خانه های ساخته شده در آب و هوای گرمتر به کنار خانه منتقل می شوند.

به دلیل میل به فضای گسترده تر، طرح اصلی اغلب دو برابر می شود و بال ها به پشت یا دو طرف اضافه می شوند. خانه های کیپ کد دارای سه گونه اصلی هستند: نصف، سه چهارم و کیپ کامل که با توجه به محل قرارگیری دودکش و اندازه و موقعیت و تعداد پنجره ها ساخته می شوند. کیپ کامل به عنوان یک خانه مستطیل متقارن با دودکش مرکزی عظیم و درب ورودی که در هر طرف با پنجره های دوتایی قرار دارد، نمونه ایده آل این فرم در نظر گرفته شده است.

کیپ کد

در دهه 1920 میلادی، مردم شروع به برش دادن پنجره ها به پشت بام ها برای افزایش نور و تهویه و ایجاد اتاق های اضافی کردند. خانه های احیای کیپ کد از اواسط قرن 20 به بعد اغلب کمی زیباتر از مدل های ابتدایی هستند اما سادگی همچنان به عنوان علامت بارز این سبک تقریبا مینیمالیستی و دنج باقی مانده است.

متریال های مورد استفاه در معماری کیپ کد

خانه های کیپ کد به طور سنتی با استفاده از مواد محلی مقاوم ساخته می شد که بتواند در زمستان های سخت انگلیس دوام آورد. از معروف ترین این موارد می توان به قاب چوب بلوط و چوب کاج، کفپوش چوب بلوط و چوب کاج و نیز شومینه های آجری اشاره کرد.

نمای داخلی سفید و کرکره های سیاه با احیای کیپ کد در اواسط قرن بیستم به یک ترکیب رنگی کلاسیک تبدیل شدند ، اما امروزه سایر ترکیبات رنگی رایج ترند.

سنگ گرانیت  مشکی با انواع روش های فراوری سنگ به شکل های گوناگون در می آید تا برای مصارف متنوع آماده شود. یکی از معروف ترین فینیشینگ ها، گرانیت فلیم است که کاربردهای گسترده ای در معماری داخلی دارد. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *