|

درباره ASTM و اهمیت آن

ASTM_vs_ASME_Standards

ASTM International که قبلاً به عنوان انجمن آزمون و مواد آمریکایی شناخته می شد، یک سازمان استاندارد بین المللی است که استانداردهای فنی لازم را برای طیف وسیعی از مواد، محصولات و خدمات تهیه و منتشر می کند. ASTM دارای بیش از ۱۲٬۰۰۰ استاندارد است. بسیاری از شرکت ها، آژانس ها و افراد از استانداردهای ASTM استفاده می کنند. خریداران و فروشندگان این استانداردها را در قراردادها دارند. همچنین مهندسان، دانشمندان، معماران و طراحان از آن ها در کار خود استفاده می کنند. ASTM International در سطح جهانی شناخته شده است و به بررسی و توسعه استانداردهای جدید مورد نیاز در طیف گسترده ای از مواد ادامه می دهد. در این مقاله به توضیح درباره اهمیت ASTM و نحوه کار آن می پردازیم.

چرا استانداردهای ASTM مهم هستند؟

در محیط ساختمان امروزی، تأکید بر محصولات ایمن، با دوام و قابل دسترس است که سنگ یکی از مهم ترین موارد این لیست به حساب می آید. بدون یک مجموعه واقع بینانه از استانداردها و رویه های آزمایش برای محصولات سنگی، صنعت سنگ به طور کلی به هم می ریزد. استانداردهایی که برای این محصولات تدوین و تنظیم شده است، ابزار مهمی برای کمک به محافظت از کاربران نهایی، شرکت های منفرد و صنعت در برابر اثرات منفی مربوط به خرابی محصولات است. استانداردهای مواد از کاربردهای نامناسب محصولات سنگی جلوگیری می کند. به عنوان مثال، بدون حداقل استانداردهای مقاومت در برابر سایش سنگ در معرض رفت و آمد، احتمال این که مواد بسیار نرم و آسیب دیده در ساختمان های تجاری نصب شود، وجود دارد. این امر ممکن است باعث ایجاد هزینه های اضافی برای تعمیر و نگهداری شود و بر اعتبار صنعت سنگ به طور کلی تأثیر منفی بگذارد. اما با استفاده از گرانیت فلیم، به عنوان محصولی که از استانداردهای ASTM برخوردار است، چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد.

این استانداردها همچنین به عنوان معیارهایی برای محدودیت کیفیت محصولات عمل می کنند. اگر در یک پروژه از سنگی با مقاومت خمشی زیر حداقل استفاده شود، احتمال خرابی آن بیشتر است و ممکن است باعث آسیب به جان انسان ها شود. همچنین کفپوش داخلی یا خارجی، یا روسازی با مقاومت ناکافی در برابر لغزش، می تواند باعث حوادث خطرناک در پروژه های ساختمانی شود. استفاده از گرانیت چرمی کارخانه سنگ سروش، گزینه مطمئنی برای پیشگیری از این آسیب هاست.

استاندارد astm

 

این استانداردها چگونه و چه زمانی اعمال می شوند؟

به عنوان متخصصان صنعت سنگ، وظیفه ما این است که استانداردهای صحیح را در زمان مناسب برای مصالح به کار ببریم تا صنعت سنگ را محکم نگه داریم و منبع معتبری برای محصولات با کیفیت بمانیم.

دانش معماری ایجاب می کند که سنگ قبل از استفاده، از ASTM یا سایر استانداردهای آزمایش مشخص برخوردار باشد. برخی از محصولات موجود در بازار امروز از نظر استانداردهای کیفیتی مورد نیاز، آزمایش نشده اند. آزمایش های مورد نیاز باید بررسی شود و اگر نتایج آزمایش برای محصول سنگی در دسترس نبود، در صورت لزوم آزمایش توسط معدن سنگ یا شرکت نماینده انجام شود. برخی از معادن و نمایندگان آن ها از این ایده استقبال نمی کنند زیرا محصولات آن ها بدون نیاز به انجام آزمایش به صاحبان خانه و پروژه های مسکونی عرضه می شود. اما این اهالی صنعت سنگ هستند که می دانند چگونه این محصولات را شناسایی کنند و به شکل از بررسی داده های مورد نیاز اطمینان حاصل کنند.

مهم است که بدانید چه زمانی برای یک محصول آزمایش خاصی لازم نیست. مثلا آزمایش مقاومت در برابر لغزش، برای سنگی که در کاربرد عمودی استفاده می شود و تردد زیادی روی آن انجام نخواهد شد، لازم نیست. البته برخی از نمونه ها به همین راحتی مشخص نمی شوند. گاهی ممکن است لازم شود که سنگ انتخابی مطابق با استانداردهای مربوط به مقاومت در برابر لغزش، مقاومت در برابر سایش، جذب، مقاومت فشاری و مقاومت در برابر خم شدن باشد. این ها همه نیازهای فیزیکی محصول سنگ در طول استفاده روزمره است که به عنوان نمونه سنگ گرانیت نطنز به خوبی از آن ها برخوردار است.

بنابراین بهتر است از الزامات عملکردی که در هنگام نصب و استفاده بر روی سنگ قرار می گیرند آگاه باشید و اگر آزمایش در دسترس نیست، لازم است که یا انجام شود یا از خرید چنین محصولی خودداری کنید.

آنالیز سنگ گرانیت مشکی

عضویت در کمیته ها

عضویت در سازمان برای هر کسی که به فعالیت آن علاقه مند باشد آزاد است. استانداردها در کمیته ها تدوین می شوند و در صورت لزوم، بنا به درخواست اعضای علاقه مند، کمیته های جدیدی تشکیل می شود. عضویت در اکثر کمیته ها داوطلبانه است و با درخواست خودِ عضو آغاز می شود، نه با قرار ملاقات و نه با دعوت. اعضا به عنوان تولید کنندگان، کاربران، مصرف کنندگان و احزاب با منافع عمومی مانند نمایندگان دولت و دانشگاهیان طبقه بندی می شوند.

به منظور تأمین الزامات قوانین ضد انحصاری، تولیدکنندگان باید کمتر از 50٪ از هر کمیته را تشکیل دهند و آرا به یک شرکت تولید کننده محدود می شود. به دلیل این محدودیت ها، لیست قابل توجهی از تولیدکنندگان وجود دارد که متقاضی عضویت سازمانی در کمیته های محبوب تر هستند. با این وجود اعضا می توانند بدون رأی گیری رسمی شرکت کنند و ورودی آنها کاملاً در نظر گرفته خواهد شد.

آیا رعایت استانداردهای ASTM اجباری است؟

ASTM International هیچ نقشی در الزام یا اجرای انطباق با استانداردهای خود ندارد. با این وجود استانداردها ممکن است اجباری شوند، زیرا توسط یک قرارداد خارجی ، شرکت یا دولت ارجاع داده می شوند.

در ایالات متحده استانداردهای ASTM در بسیاری از مقررات دولت فدرال، ایالت و شهرداری به تصویب رسیده است. قانون انتقال و پیشرفت فناوری ملی که در سال 1995 تصویب شد، دولت فدرال را ملزم می کند که تا حد امکان از استانداردهای اجماع توسعه یافته خصوصی استفاده کند. این قانون منعکس کننده مواردی است که مدت ها به عنوان بهترین روش در دولت فدرال توصیه می شد. دولت های دیگر (محلی و جهانی) نیز از استانداردهای ASTM استفاده کرده اند. همچنین شرکت هایی که تجارت بین المللی انجام می دهند ممکن است بندهایی از قراردادهایشان را به استانداردهای ASTM ارجاع دهند.

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *